Succesvolle bedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om het nog beter te doen. Dat willen we bij comma alleen maar toejuichen. Om de ambitie van onze klanten te ondersteunen, gaan we steevast aan de slag met heel wat doeltreffende tools. Dit zijn onze stapstenen om uw bedrijf op een onderbouwde manier naar een hoger niveau te brengen en de juiste positionering aan te nemen.

afbeelding van het stappenplan naar groei en succes

Waar staat u vandaag? Waar wilt u naartoe? Wat wilt u bereiken?

1. Business Model Canvas – Osterwalder

Het Business Model Canvas van Osterwalder bouwt u een ondernemingsplan met negen bouwstenen. Het beschrijft uw bedrijf, verdienmodel, toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers.

2. Bedrijfsstrategie – Treacy & Wiersema

Om een duidelijke bedrijfsstrategie voor ogen te krijgen, hanteren Treacy en Wiersema drie verschillende door waarden aangedreven strategieën: operational excellence, product leadership en customer intimacy. U zult uw bedrijfsvoering vooral inzetten op de strategie die voor u primeert maar vergeet ook de andere twee niet. Zo kunt u zich onderscheiden van de concurrentie. 

3. The Golden Circle – Simon Sinek

Simon Sinek’s Golden Circle brengt heel eenvoudig in kaart waarom bepaalde bedrijven zich zo succesvol onderscheiden. Het model bestaat uit drie cirkels die het wat, hoe en waarom van een bedrijf verduidelijken. Inspirerende bedrijven slagen erin hun ‘waarom’ te vertalen naar de doelgroep en hun waarden uit te dragen. Want mensen kopen niet wat u doet, ze kopen waarom u het doet.

Optimalisatie: Balanced Scorecard

Heeft u al een goede basis, maar wilt u de visie van uw bedrijf aan de tand voelen en/ of optimaliseren? Vertaal de unieke strategische doelen van uw bedrijf in concrete, meetbare parameters aan de hand van de Balanced Scorecard.

Waar ligt uw ambitie? Waar kan u op inzetten?

4. Meaningful Marketing Framework

Klanten verwachten steeds meer. Als merk is het daarom cruciaal om een duidelijke visie en bestaansreden te hebben. Nog belangrijker is het om daar authentiek naar te handelen. Het Meaningful Marketing Framework is een handige tool die dienst kan doen als kapstok voor bedrijven om stil te staan bij hun huidige positionering en die waar ze naartoe willen.

5. Positionering

Geen sterke marketingstrategie zonder een duidelijke positionering. Waarvoor staat uw bedrijf? Met het merkenmodel ontleden we alle verschillende facetten om zo tot de echte essentie van uw merk, uw bedrijf te komen. Zo kunt u zich uniek onderscheiden in de markt.

6. Communicatiestijl – Jung

Om uw communicatiestijl te bepalen, gebruiken we het merkenwiel dat zich baseert op de archetypes van Jung. Het universeel herkenbare van die persoonlijkheidstypes sluit nauw aan bij marketing, reclame en communicatie. Als u het archetype van uw doelgroep authentiek en doelbewust kiest, kunt u uw communicatiestijl daarop afstemmen en optimaal appelleren aan uw doelgroep. 

Wat moet u verder ontwikkelen? Wat moet u vermarkten?

7. Persona’s

Door in de huid te kruipen van uw ideale klantendoelgroep definieert comma verschillende persona’s die uw doelgroep symbolisch samenvatten. Die techniek geeft inzicht in hun behoeften, interesses, hun gedrag en hoe u daarop gericht kunt inspelen.

8. Customer journey

Met customer journey mapping brengt comma minutieus in kaart hoe uw doelgroep in interactie gaat met uw merk. Dankzij onze analyse van de verschillende contactmomenten (touchpoints) en de kanalen waarlangs uw doelgroep met u communiceert, ontdekken we groeimogelijkheden.

9. Product-markt matrix – Ansoff & BCG

Wilt u weten in welke producten en markten u beter wel of niet investeert? Om dat te weten, diept comma de product/marktcombinatie van uw merk uit. Dat doen we onder andere met de Ansoff-matrix en de BCG-matrix (Boston Consulting Group). En we onderzoeken uw online productaanbod via SEO en Google Analytics.

Hoe gaat u concreet aan de slag?

Eens u al deze stappen heeft doorlopen, kan u aan de slag met een jaarplan.

10. Communicatieplan

Bij een goed communicatieplan worden meerdere kanalen crossmediaal ingezet. Dat kan via het inzetten van eigen mediamiddelen en betalende communicatie maar ook door organisch gegroeide en verspreide free publicity van klanten. Een duidelijke planning van die ‘owned/bought/earned’-media leidt tot een overzichtelijk communicatieplan.

11. Socialmediaplan

Voor een bedrijf biedt social media mooie opportuniteiten om een groter bereik te halen. Maar socials goed beheren is een fulltime job: het vraagt een langetermijnstrategie en u moet regelmatig posten. Met ons socialmediastramien dat bestaat uit een overzichtelijk plan en een vooraf bepaalde content kalender brengen wij rust en structuur. Zo kunt u zich toeleggen op uw dagelijkse bedrijfsactiviteiten.

Applicaties

Deze applicaties kunnen u helpen om uw owned, bought and earned media uit te spelen:

Wat kunnen we voor u doen? Geef ons een seintje en dan plannen we een kennismakende babbel waarin we samen bekijken hoe we uw bedrijf kunnen optimaliseren.