TikTok blijft populair. De app waarmee korte video’s gemaakt en gedeeld worden is de laatste jaren explosief ontpopt tot een grote speler in het sociale medialandschap. Met wereldwijd maar liefst één miljard maandelijkse actieve gebruikers is TikTok niet meer weg te denken uit onze digitale omgeving. De app wordt vooral gebruikt door het jongere publiek – generatie Z – maar ook andere generaties weten er aardig weg mee. Ook meer en meer bedrijven vinden hun weg naar dit platform, want adverteren via TikTok blijkt namelijk fantastisch goed te werken. Betekent dit dat jouw bedrijf ook de stap moet maken naar dit platform? Wij zochten het voor u uit.

Relevance is the new reach

De magie van TikTok zit in het algoritme. Gebruikers krijgen content aangeboden, gebaseerd op de content die ze leuk vinden. Op die manier kan er constant ingespeeld worden op ieders persoonlijke interesses en voorkeuren. Zelfs specifieke niches hebben een aanhang op TikTok, wat vooral voor bedrijven een interessant gegeven is. Aangezien TikTokkers enkel te zien krijgen wat ze willen zien, belanden advertenties veel gerichter bij het juiste doelpubliek. 

afbeelding van de manier hoe het tiktok algoritme werkt

Short & snackable

Ook zijn de video’s nooit langer dan een minuut, waardoor de app elk tijdsslot van verveling kan opvullen. TikTok is een app om naar te kijken. Door de korte video’s wordt de gebruiker als het ware verplicht om de aandacht erbij te houden. Dit is ook een factor die in het voordeel speelt van TikTok-adverteerders: geen afgeleide multitaskers meer. Advertenties die op TikTok voorbijkomen worden daardoor zelfs beter onthouden dan advertenties die via andere kanalen de revue passeerden.

Advertainment in plaats van advertenties

71% van de TikTok-gebruikers geeft aan dat ze advertenties niet storend vinden en ze zelfs als entertainend ervaren. Door snel in te spelen op trending content die aansluit bij de interesses van het doelpubliek, wordt een advertentie dus deel van het scrolplezier. Als merk of bedrijf kan je ook altijd een trend proberen starten. De populaire Netflixserie Squid Game zag haar kijkcijfers de lucht in gaan nadat ze een TikToktrend lanceerden die met de serie te maken had. Gebruikers deden maar al te graag mee met de trend, waardoor de bal vanzelf aan het rollen ging.

Moet uw bedrijf zelf aan de slag met TikTok?

TikTok werkt. Maar vooraleer u halsoverkop een bedrijfsprofiel aanmaakt, moet u toch even strategisch nadenken of het kanaal wel bij uw bedrijf past.

1. Zit uw doelpubliek op TikTok?

Het aantal niches, branches en vertakkingen van TikTok is niet meer bij te houden. Vrijwel voor elk nichepubliek wordt er naar hartenlust content gegenereerd dat voldoet aan de interesses van een bepaalde doelgroep. Is er een publiek voor de content die u wil lanceren?

2. Heeft u voldoende tijd om trends op te volgen?

Het gaat razendsnel op dit socialmediaplatform. Wat de ene week nog trending en relevant is, kan de week erop al volledig ondergesneeuwd worden door nieuwe trends. Om mee te surfen op wat er speelt moet u constant op de hoogte blijven van wat er leeft en vooral klaar zijn om snel te schakelen. Als uw bedrijf de nodige tijd en flexibiliteit kan opbrengen, dan is TikTok voor jou.

3. Kan u uw perfectionisme loslaten?

Aangezien TikTok een vluchtig platform is, heeft u geen tijd om alle puntjes op de i te zetten. Dat hoeft ook helemaal niet. TikTok leent zich voor hapklare, snelle content waar foutjes niet afgestraft worden. Relevante content die spontaan overkomt zal het altijd halen van high-end productievideo’s. Don’t try too hard.

Uitbesteden aan influencers

Net zoals Instagram, heeft TikTok ook een aanzienlijk aantal influencers. Wie opgepikt wordt door het algoritme kan daar heel wat mee verdienen. Als bedrijf kan u dus opteren om samen te werken met een populair gezicht op de app. Het voordeel? Ze weten wat werkt bij hun volgers, zijn mee met alle trends en zijn thuis in de verschillende mogelijkheden van de app. Bovendien komen influencers geloofwaardig over bij hun volgers. Een vierde van alle gebruikers geeft aan dat ze al eens een product opgezocht of zelfs gekocht hebben na het kijken van een TikTok. De trending hashtag #TikTokMadeMeBuyIt is hier het levende bewijs van.

afbeelding van de tiktok for buisness banner

Inzetten op TikTok loont dus wel degelijk de moeite. Al is het via uw eigen account of aan de hand van een influencer, wie het slim speelt zal ver geraken. Om gebruikers te helpen om goeie advertentiecontent te lanceren werd TikTok For Business opgericht. Op die website kan u terecht voor TikTok-gerelateerde inspiratie, informatie en ondersteuning die handig is voor zowel bedrijven die al gebruik maken van de app, als voor nieuwelingen die ook graag in het TikTokverhaal willen stappen.

Benieuwd naar hoe u uw digitale strategie kan verbeteren? Onze digital experts helpen u graag op weg.