Belgen maken elke week miljoenen verplaatsingen. Daarbij is er telkens de kans dat al die mensen in contact komen met advertentiepanelen. Maar hoeveel personen zien die panelen nu echt? De nieuwe OOH (out of home) studie van CIM bracht de wekelijkse verplaatsingen van alle Belgen van 12 jaar en ouder in kaart. Op die manier slaagt CIM erin belangrijke inzichten te leveren, waardevol voor elke adverteerder. Lees hier hoe!
CIM combineerde drie bestaande onderzoeken over de verplaatsingsgewoonten van Belgen. Deze onderzoeken werden gecombineerd tot 45.000 dagboeken die enorm veel informatie leveren. Wie doet een uitstap? Wanneer doen ze dat? Waarom? Hoe? Welke routes worden gevolgd?
Dat alles werd gecombineerd met data van verkeerstellingen, openbaar vervoer en GPS toestellen. Aan de hand van al het bekomen cijfermateriaal maakte CIM een model van het gemiddeld aantal verplaatsingen per week van elke Belg ouder dan 12 jaar. Verplaatsingen naar school, naar het werk, naar recreatieve gelegenheden, sociale verplaatsingen, winkelen… worden in dat model in kaart gebracht.
Aan de hand van een digitale kaart werd bepaald van op welke plaats elk advertentiepaneel zichtbaar is. Dat in combinatie met de eerder verzamelde database vertelt ons hoeveel mensen de mogelijkheid hebben om de advertentie te zien. Dat noemen we de realistic opportunity to see.
Daarbij moet natuurlijk rekening gehouden worden met het feit dat niet elke voorbijganger de advertentie ook effectief ziet. Daarom werd eye tracking onderzoek ingezet om te meten wat de impact is van verschillende parameters op de visibiliteit van de advertenties. Zo wordt rekening gehouden met het type paneel, de positie van het paneel, eventuele obstakels, de grootte van het paneel, de verlichting ervan en zelfs de snelheid van de voorbijgangers.
Dankzij deze gegevens is het mogelijk om de echte oogcontacten te berekenen. Dat noemen we de visibility adjusted contacts (VAC). Aan de hand van al die data kan CIM in de nieuwe OOH-cijfers heel precieze gegevens leveren met betrekking tot contacten en bereik. Deze data bevat onbetaalbare informatie voor elke out of home adverteerder.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
29 juni 2022
Panelgesprek: Hoe pak je je strategie voor de toekomst aan?
Ondernemen is een vak apart. Veel ondernemers hebben een goed instinct voor zaken doen. Maar alleen daarmee kom je er niet. Een goede strategie, die op tijd en stond geactualiseerd, herzien of bijgestuurd wordt, vormt het kompas. Onafhankelijk journalist Karel Cambien ging voor Business Vlaanderen in gesprek met Greetje Demuelenaere van comma, Henk en Etienne van Liif en Dimitri van Decupere & Partners over wat een goede strategie is en hoe je de juiste keuzes maakt.
9 juni 2022
Google Merchant Center: een gratis boost voor uw webshop
Internetgigant Google bracht ondertussen al heel wat platformen en services op de markt die deel geworden zijn van onze dagelijkse routine. Ook bij het shoppen wordt er vaak beroep gedaan op ’s werelds populairste zoekmachine. Google heeft namelijk een handige functie die na het intikken van een zoekwoord niet alleen tekstuele zoekresultaten, afbeeldingen, video’s of nieuwsberichten toont, maar ook corresponderende producten laat zien onder ‘shopping’. Als u de verkoop van uw webshop wil boosten, doet u er goed aan om in die zoekresultaten te verschijnen. Hoe? Door Google Merchant Center te gebruiken.
11 mei 2022
Zet uw bedrijf letterlijk op de kaart met Google Mijn Bedrijf
Al gehoord van Google Mijn Bedrijf of Google My Business? Zelfs als deze termen geen belletje doen rinkelen, is de kans groot dat u deze functie al talloze keren heeft gebruikt. Dankzij Google Mijn Bedrijf verschijnt uw bedrijf namelijk letterlijk op de kaart tijdens het zoeken via Google. Het is een online uithangbord dat ontzettend effectief én helemaal gratis is. Staat uw Google Bedrijfsprofiel al helemaal op punt?