Crossmediaal

Meteen nadat een duidelijke strategie werd uitgetekend voor een bedrijf, product of dienst start de zoektocht naar de ideale communicatiemix. Rekening houdend met budget, doelstellingen en de focusdoelgroep is het cruciaal om een professioneel marketing- en communicatieplan op te stellen waarin alle kanalen voldoende vertegenwoordigd worden. Enkel zo behaalt u de best mogelijke resultaten. Een van de belangrijkste en handigste frameworks om een volledige marketingplan uit te tekenen is het Owned / Bought / Earned / Experienced-mediamodel.

Bij owned media maakt u gebruik van de eigen communicatiemiddelen zoals uw website, brochures, POS ….

Bij bought media betaalt u om gebruik te maken van een kanaal van derden, zoals printmagazines, tv, radio, vakpers, billboards … Hierbij is de berekening van cost per contact, oplage, bereik, OTH (opportunity to hear) en OTS (opportunity to see) belangrijk.

Bij earned media delen klanten, de pers en het publiek uw content en spreken ze mondeling over uw merk. Dit omvat alle social media, digitale media en sponsoring. Met earned media haalt u het grootste bereik met de meeste impact omdat de touchpoints veel groter zijn dan bij de eerste twee.

Bij experienced media draait alles om middelen die uw doelpubliek voluit beleeft en in real life voelt. Voorbeelden hiervan zijn festivals, partnerships, networking en alles daarrond zoals standen, goodies, video, social media, vouchers, tickets, crew …

Het zal u niet verrassen dat het net de combinatie van verschillende mediatypes is die het grootste bereik haalt. Een slimme mix and match werkt gewoon zoveel beter dan een focus op één enkel type.

Analyseren en groeien

Stilstaan is achteruitgaan. Groeien zonder analyse? Zonder optimalisering? Dat lukt niet. Daarom is het een goed idee om elk jaar een weldoordacht marketing- en communicatieplan op te stellen. Dat laat u toe om heel doelgericht momenten in te plannen waarop u uw verschillende vormen van communicatie eens diepgaand bekijkt. Wat heeft gewerkt en wat niet? Die resultaten bundelen, gegevens analyseren en uw communicatiemix waar nodig bijsturen leidt tot een sterke communicatie met de juiste focus.