Crossmediaal
Meteen nadat een duidelijke strategie werd uitgetekend voor een bedrijf, product of dienst start de zoektocht naar de ideale communicatiemix. Rekening houdend met budget, doelstellingen en de focusdoelgroep is het cruciaal om een professioneel marketing- en communicatieplan op te stellen waarin alle kanalen voldoende vertegenwoordigd worden. Enkel zo behaalt u de best mogelijke resultaten. Een van de belangrijkste en handigste frameworks om een volledige marketingplan uit te tekenen is het Owned / Bought / Earned / Experienced-mediamodel.
Bij owned media maakt u gebruik van de eigen communicatiemiddelen zoals uw website, brochures, POS ….
Bij bought media betaalt u om gebruik te maken van een kanaal van derden, zoals printmagazines, tv, radio, vakpers, billboards … Hierbij is de berekening van cost per contact, oplage, bereik, OTH (opportunity to hear) en OTS (opportunity to see) belangrijk.
Bij earned media delen klanten, de pers en het publiek uw content en spreken ze mondeling over uw merk. Dit omvat alle social media, digitale media en sponsoring. Met earned media haalt u het grootste bereik met de meeste impact omdat de touchpoints veel groter zijn dan bij de eerste twee.
Bij experienced media draait alles om middelen die uw doelpubliek voluit beleeft en in real life voelt. Voorbeelden hiervan zijn festivals, partnerships, networking en alles daarrond zoals standen, goodies, video, social media, vouchers, tickets, crew …
Het zal u niet verrassen dat het net de combinatie van verschillende mediatypes is die het grootste bereik haalt. Een slimme mix and match werkt gewoon zoveel beter dan een focus op één enkel type.
Analyseren en groeien
Stilstaan is achteruitgaan. Groeien zonder analyse? Zonder optimalisering? Dat lukt niet. Daarom is het een goed idee om elk jaar een weldoordacht marketing- en communicatieplan op te stellen. Dat laat u toe om heel doelgericht momenten in te plannen waarop u uw verschillende vormen van communicatie eens diepgaand bekijkt. Wat heeft gewerkt en wat niet? Die resultaten bundelen, gegevens analyseren en uw communicatiemix waar nodig bijsturen leidt tot een sterke communicatie met de juiste focus.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
11 mei 2022
Zet uw bedrijf letterlijk op de kaart met Google Mijn Bedrijf
Al gehoord van Google Mijn Bedrijf of Google My Business? Zelfs als deze termen geen belletje doen rinkelen, is de kans groot dat u deze functie al talloze keren heeft gebruikt. Dankzij Google Mijn Bedrijf verschijnt uw bedrijf namelijk letterlijk op de kaart tijdens het zoeken via Google. Het is een online uithangbord dat ontzettend effectief én helemaal gratis is. Staat uw Google Bedrijfsprofiel al helemaal op punt?
27 april 2022
Tijd voor TikTok?
TikTok blijft populair. De app waarmee korte video’s gemaakt en gedeeld worden is de laatste jaren explosief ontpopt tot een grote speler in het sociale medialandschap. Met wereldwijd maar liefst één miljard maandelijkse actieve gebruikers is TikTok niet meer weg te denken uit onze digitale omgeving. Ook meer en meer bedrijven vinden hun weg naar dit platform, want adverteren via TikTok blijkt namelijk fantastisch goed te werken. Betekent dit dat jouw bedrijf ook de stap moet maken naar dit platform? Wij zochten het voor u uit.
7 maart 2022
comma’s roadmap naar groei en succes
Succesvolle bedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om het nog beter te doen. Dat willen we bij comma alleen maar toejuichen. Om de ambitie van onze klanten te ondersteunen, gaan we steevast aan de slag met heel wat doeltreffende tools. Dit zijn onze stapstenen om uw bedrijf op een onderbouwde manier naar een hoger niveau te brengen.