Dashboards bundelen op een beknopte manier resultaten. De KPI’s worden nauwgezet gemeten en frequent gecheckt. Zoals u van comma gewoon bent, krijgt u een doelgericht dashboard over de resultaten van de website en alle online marketingcampagnes in een mooi jasje binnen een overzichtelijk kader.
De ervaren digital marketeers van comma, brand strategists testten de voorbije maanden een heleboel platformen en tools die dashboards maken. Na een marktanalyse kwamen we tot een lijst van 60 tools. Aan de hand van harde parameters op inhoud, gebruiksvriendelijkheid en aanpasbaarheid filterden we deze lijst tot 3.
De shortlist bespreken we hieronder. (Google Data Studio, Klipfolio, Clicdata).
Toch opteren we voor ons custom data-driven dashboard.
1. Google Data Studio

Google Data Studio is een gratis tool gemaakt door – uiteraard – Google. Deze tool kan makkelijk data van Google inlezen. Denk maar aan Google Analytics en Google Ads. Hij is vrij uitgebreid en filtert data zeer eenvoudig. Als startpunt kunt u kiezen uit de beschikbare templates die u zelf nog kan bijwerken.


2. Klipfolio

Klipfolio is een complete tool waarmee u veel zelf kan instellen en die veel extra functies bevat. Het dashboard is makkelijk te delen met andere personen, bijvoorbeeld de klant. Prijs/kwaliteit zit goed.


3. Clicdata

Clicdata is een heel uitgebreide tool waarmee u ook veel zelf kan aanpassen. Het nadeel hier is dat het vrij arbeidsintensief is om een dashboard te maken met deze tool. Daarnaast is hij ook veel duurder dan Klipfolio.


Haal meer uit ons data-driven custom dashboard
comma, brand strategists verzamelt de juiste gegevens en verwerkt dit handmatig in een zelfgemaakt dashboard.
Inzicht van experten
Waarom? Na het uittesten van meer dan 60 tools, kwamen we tot de vaststelling dat geen enkele tool de cijfers, inzichten en interpretaties van ons huidig dashboard kan opstellen. Wij filteren uit alle gegevens van Google Analytics & Google Search Console, en leggen zo de juiste correlaties en associaties tussen de verschillende aspecten van de digitale marketing. We leggen verbanden tussen organisch en betalend verkeer, tussen de online marketingcampagnes en de invloed van de website.
Allesomvattende tool
Wij kiezen voor een overkoepelend overzicht van alle digitale marketingplatformen: website (Google Analytics, Google Search Console), e-mailings (Mailchimp), social media (LinkedIn, Instagram, Facebook…), advertenties (Google Ads, ads op social media), Hotjar… Veel platformen hebben maar een beperkte API, waardoor er maar een beperkt aantal gegevens doorgegeven wordt aan tools. Dit volstaat niet om de juiste analyse te maken. Zo is het bijvoorbeeld moeilijk om gegevens van social media advertenties binnen te halen.
Op maat van de klant
Daarnaast kunnen wij hands-on en veel flexibeler werken, aangepast aan de noden van de klant. Doordat het team hier maandelijks aan werkt, kunnen de cijfers beter opgevolgd worden. We schakelen snel en streven naar het optimale resultaat van onze klanten.
Een mooie weergave van data kan leuk zijn, maar er moet interpretatie gegeven worden aan de data door verschillende platformen naast elkaar te leggen en te vergelijken. En dat ontbreekt bij de meeste tools!
Nieuw in 2021
Vanaf volgend jaar zit ons dashboard ook in een nieuw jasje, na het optimaliseren van enkele onderdelen. Zo kan er een duidelijk overzicht gehouden worden van de belangrijkste data met focus op uw belangrijkste online kanalen.
Hoogtepunten voor volgend jaar zijn:
- Vergelijking van organische & betalende keywords
- LinkedIn niet enkel bedrijfspagina maar analyse & groei van een kernteam hun persoonlijke pagina met maandelijkse check-ups & to do’s.
Benieuwd naar wat ons dashboard bevat? Lees dan meer hierover op onze website.
Custom data-driven dashboard
Bent u het stuur kwijt en heeft u graag een expert achter uw dashboard? Neem contact op met onze experten voor een dashboard op maat.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
3 maart 2022
Opiniestuk: zijn NFT’s de toekomst voor merken?
Wat tot een paar maand terug nog een onbekende afkorting was, is ondertussen uitgegroeid tot een courante term. NFT’s werden een veelbesproken thema in de digitale wereld. Van ongeveer elk socialmediakanaal tot zelfs de website van Sporza … de non fungable tokens waren opeens niet meer weg te denken. Celebrities, investeerders, maar ook allerhande bedrijven stonden te dringen om op te kar te springen. En die kar lijkt voorlopig nog steeds volop in beweging te zijn. Maar wat is een NFT nu juist en waar liggen de gevaren en kansen?
28 januari 2022
HubSpot brengt sales, marketing en operations op één lijn
Het is één van de bekendste tools om het commerciële proces van bedrijven te vergemakkelijken: HubSpot. Deze tool omvat een CRM-systeem met bijkomende hubs in marketing, verkoop en klantenservice met enkele handige gratis aspecten. Het afgelopen decennium is HubSpot uitgegroeid tot dé inbound marketing- en salessoftware om websitebezoekers aan te trekken, om te zetten in leads en uiteindelijk te converteren naar klanten.
20 januari 2022
Dankzij Odoo kunnen kmo’s future-proof schakelen
Een bedrijf draaiende houden gaat hand in hand met een pak administratie. Ondertussen zijn er al heel wat applicaties en platformen op de markt die uw papierwerk automatiseren en op die manier ook vergemakkelijken. Het enige nadeel is dat dergelijke tools vaak toegespitst zijn op een bepaald onderdeel van uw administratie, waardoor meerdere platformen nodig zijn ... Behalve met Odoo! Bij comma maakten we de switch naar dit all-in-one platform én zullen we ook Odoo Partner worden