Dashboards bundelen op een beknopte manier resultaten. De KPI’s worden nauwgezet gemeten en frequent gecheckt. Zoals u van comma gewoon bent, krijgt u een doelgericht dashboard over de resultaten van de website en alle online marketingcampagnes in een mooi jasje binnen een overzichtelijk kader. 

De ervaren digital marketeers van comma, brand strategists testten de voorbije maanden een heleboel platformen en tools die dashboards maken. Na een marktanalyse kwamen we tot een lijst van 60 tools. Aan de hand van harde parameters op inhoud, gebruiksvriendelijkheid en aanpasbaarheid filterden we deze lijst tot 3. 

De shortlist bespreken we hieronder. (Google Data Studio, Klipfolio, Clicdata). 

Toch opteren we voor ons custom data-driven dashboard.

1.   Google Data Studio

Google Data Studio is een gratis tool gemaakt door – uiteraard – Google. Deze tool kan makkelijk data van Google inlezen. Denk maar aan Google Analytics en Google Ads. Hij is vrij uitgebreid en filtert data zeer eenvoudig. Als startpunt kunt u kiezen uit de beschikbare templates die u zelf nog kan bijwerken.

2.   Klipfolio

Klipfolio is een complete tool waarmee u veel zelf kan instellen en die veel extra functies bevat. Het dashboard is makkelijk te delen met andere personen, bijvoorbeeld de klant. Prijs/kwaliteit zit goed.

3.   Clicdata

Clicdata is een heel uitgebreide tool waarmee u ook veel zelf kan aanpassen. Het nadeel hier is dat het vrij arbeidsintensief is om een dashboard te maken met deze tool. Daarnaast is hij ook veel duurder dan Klipfolio. 

Haal meer uit ons data-driven custom dashboard

comma, brand strategists verzamelt de juiste gegevens en verwerkt dit handmatig in een zelfgemaakt dashboard.

Inzicht van experten

Waarom? Na het uittesten van meer dan 60 tools, kwamen we tot de vaststelling dat geen enkele tool de cijfers, inzichten en interpretaties van ons huidig dashboard kan opstellen. Wij filteren uit alle gegevens van Google Analytics & Google Search Console, en leggen zo de juiste correlaties en associaties tussen de verschillende aspecten van de digitale marketing. We leggen verbanden tussen organisch en betalend verkeer, tussen de online marketingcampagnes en de invloed van de website. 

Allesomvattende tool

Wij kiezen voor een overkoepelend overzicht van alle digitale marketingplatformen: website (Google Analytics, Google Search Console), e-mailings (Mailchimp), social media (LinkedIn, Instagram, Facebook…), advertenties (Google Ads, ads op social media), Hotjar… Veel platformen hebben maar een beperkte API, waardoor er maar een beperkt aantal gegevens doorgegeven wordt aan tools. Dit volstaat niet om de juiste analyse te maken. Zo is het bijvoorbeeld moeilijk om gegevens van social media advertenties binnen te halen.

Op maat van de klant

Daarnaast kunnen wij hands-on en veel flexibeler werken, aangepast aan de noden van de klant. Doordat het team hier maandelijks aan werkt, kunnen de cijfers beter opgevolgd worden. We schakelen snel en streven naar het optimale resultaat van onze klanten.

Een mooie weergave van data kan leuk zijn, maar er moet interpretatie gegeven worden aan de data door verschillende platformen naast elkaar te leggen en te vergelijken. En dat ontbreekt bij de meeste tools!

Nieuw in 2021

Vanaf volgend jaar zit ons dashboard ook in een nieuw jasje, na het optimaliseren van enkele onderdelen. Zo kan er een duidelijk overzicht gehouden worden van de belangrijkste data met focus op uw belangrijkste online kanalen. 

Hoogtepunten voor volgend jaar zijn:

  • Vergelijking van organische & betalende keywords
  • LinkedIn niet enkel bedrijfspagina maar analyse & groei van een kernteam hun persoonlijke pagina met maandelijkse check-ups & to do’s.

Benieuwd naar wat ons dashboard bevat? Lees dan meer hierover op onze website.

Custom data-driven dashboard

Bent u het stuur kwijt en heeft u graag een expert achter uw dashboard? Neem contact op met onze experten voor een dashboard op maat.