Waarom zijn sommige bedrijven succesvol en andere niet? De grondbeginselen en waarden spelen hier een belangrijke rol. Bedrijven die erin slagen om waarde uit te dragen maken een emotionele connectie met (potentiële) klanten. Deze connectie resulteert in merkvoorkeur op korte termijn en merkentrouw op lange termijn.
Om het makkelijker te verwoorden, mensen kopen niet wat u doet, ze kopen waarom u het doet. Daarnaast kiezen teamleden voor een bedrijf met een sterk authentiek verhaal in plaats van een pure jobinvulling. Befaamde Tedtalker en schrijver van het boek ‘Find Your Why’ Sinek illustreert dit effect met de Golden Circle.
De ‘Golden Circle’ brengt op een eenvoudige manier in kaart waarom bepaalde bedrijven zich onderscheiden van anderen. Het model bestaat uit 3 cirkels die de termen wat, hoe en waarom vertegenwoordigen.

Golden Circle: waarom
De ‘WHY’ illustreert de bestaansreden van een bedrijf/organisatie.
Wat is de drijfveer van uw bedrijf/organisatie? Waarom doen jullie wat jullie doen?
Puur ‘winst maken’ is geen voldoende reden. Er moet iets groter achter zitten, een doel waarnaar wordt gestreefd. Iets waar mensen in kunnen geloven.
Bijvoorbeeld
- IKEA stelt: “onze missie is betaalbaar wonen mogelijk maken voor iedereen.”
Dat is een boodschap waar mensen achter staan, een reden om voor IKEA te kiezen die beter is dan enkel een centje besparen. - De bestaansreden van Meunyckenhof luidt als volgt: “wij zorgen samen voor kwetsbare ouderen zodat ze elke dag hun geluk kunnen (her)beleven.”
- Bol.com wil hun klanten blij maken.
Golden Circle: hoe
Hiermee wordt ‘het proces’ bedoeld. Dat betreft de handelingen die het bedrijf/organisatie moet stellen om de bestaansreden te kunnen realiseren. Bij ‘HOW’ wordt ingegaan op het onderscheidend vermogen of Unique Selling Proposition (USP). Waarom zijn wij anders dan andere? Wat doen wij anders dan andere?
Bijvoorbeeld
- IKEA hanteert een productie en logistieke proces dat streeft naar efficiëntie en resulteert in continue prijsverlaging. Het is een bedrijfseigen proces en vormt het onderscheidend vermogen van Ikea, ze werken niet zoals veel andere bedrijven.
- Positieve ingesteldheid, luisteren en organisatie zijn belangrijke kernwoorden bij de ‘HOW’ van Meunyckenhof.
- De ‘HOW’ bij Bol.com is ‘Verbonden & Gemakkelijk’.
Golden Circle: wat
De ‘WHAT’ is het resultaat van de bedrijfsvoering. Onder het resultaat valt de vervulling van de behoeften van de doelgroep door middel van het aankopen/gebruiken van de goederen/diensten van het bedrijf.
Bijvoorbeeld
- Functionele meubels met een mooi design voor een betaalbare prijs zijn het resultaat en eindproduct van Ikea. Dat resultaat wordt mogelijk gemaakt door het functioneel proces dat gedreven wordt vanuit een geloof dat ze betaalbaar wonen mogelijk willen maken voor iedereen.
- Meunyckenhof biedt totaalzorg aan voor oudere bewoners.
- Bol.com is een online warenhuis met een uitmuntende klantentevredenheid.
Ga zelf aan de slag!
Om een inspirerende boodschap naar buiten te brengen, wordt het best van binnen naar buiten gewerkt. Bedrijven die inspireren, bedrijven die op lange termijn vertrouwen en loyaliteit opeisen zijn bedrijven die de Golden Circle succesvol interpreteren. Deze bedrijven/organisaties starten bij de kern, de gouden cirkel. Ze beginnen bij de vraag ‘waarom’ en werken zich zo een weg naar buiten.
De meeste bedrijven/organisaties weten echter enkel wat ze doen, niet waarom ze het doen. Zij gebruiken de ‘outside in’ methode. Ze beginnen bij wat ze doen en proberen hun weg naar binnen te werken, vaak onsuccesvol. Een gemiste kans.
Hebt uw waardenpropositie al bepaald? comma, kan u hierin begeleiden met onze workshop ‘op zoek naar de grondbeginselen en waarden.’ Wist u dat we ook een workshop customer journey aanbieden?
Contacteer onze marketeers voor een kort overleg.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
11 mei 2022
Zet uw bedrijf letterlijk op de kaart met Google Mijn Bedrijf
Al gehoord van Google Mijn Bedrijf of Google My Business? Zelfs als deze termen geen belletje doen rinkelen, is de kans groot dat u deze functie al talloze keren heeft gebruikt. Dankzij Google Mijn Bedrijf verschijnt uw bedrijf namelijk letterlijk op de kaart tijdens het zoeken via Google. Het is een online uithangbord dat ontzettend effectief én helemaal gratis is. Staat uw Google Bedrijfsprofiel al helemaal op punt?
27 april 2022
Tijd voor TikTok?
TikTok blijft populair. De app waarmee korte video’s gemaakt en gedeeld worden is de laatste jaren explosief ontpopt tot een grote speler in het sociale medialandschap. Met wereldwijd maar liefst één miljard maandelijkse actieve gebruikers is TikTok niet meer weg te denken uit onze digitale omgeving. Ook meer en meer bedrijven vinden hun weg naar dit platform, want adverteren via TikTok blijkt namelijk fantastisch goed te werken. Betekent dit dat jouw bedrijf ook de stap moet maken naar dit platform? Wij zochten het voor u uit.
7 maart 2022
comma’s roadmap naar groei en succes
Succesvolle bedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om het nog beter te doen. Dat willen we bij comma alleen maar toejuichen. Om de ambitie van onze klanten te ondersteunen, gaan we steevast aan de slag met heel wat doeltreffende tools. Dit zijn onze stapstenen om uw bedrijf op een onderbouwde manier naar een hoger niveau te brengen.