Wat tot een paar maand terug nog een onbekende afkorting was, is ondertussen uitgegroeid tot een courante term. NFT’s werden een veelbesproken thema in de digitale wereld. Van ongeveer elk socialmediakanaal tot zelfs de website van Sporza … de non fungable tokens waren opeens niet meer weg te denken. Celebrities, investeerders, maar ook allerhande bedrijven stonden te dringen om op te kar te springen. En die kar lijkt voorlopig nog steeds volop in beweging te zijn. Maar wat is een NFT nu juist en waar liggen de gevaren en kansen? 

Een non fungable token – of in het Nederlands niet-vervangbare jeton – fungeert als eigendomsbewijs van een digitaal object. En die term kan u in de breedste zin van het woord interpreteren. Het gaat van lijnen code – zoals de eerste versie van het internet – tot tweets, video’s, afbeeldingen … of zelfs overwinningen en goals van sporters. Opeens werd het dus mogelijk om stukjes internet te kopen. Wie zichzelf eigenaar wil noemen van een digitaal object kan via blockchain makkelijk betalingen uitvoeren. Deze nieuwe soort database zorgt ervoor dat gelijk welke munteenheid op een gelegitimeerde manier als betaalmiddel kan ingezet worden.

We kunnen niet ontkennen dat het hier om een hype gaat, maar toch zijn er zeker een paar sterke argumenten die het concept van NFT’s wat extra kracht geven. Digitale kunst kreeg bijvoorbeeld een enorme boost dankzij NFT’s, omdat de verkoop van werken die enkel online bestaan mogelijk werd. Artiesten die hun hart en ziel in hun werk steken zijn dankzij deze nieuwe tokens in staat om hun werk aan ‘eerlijke’ prijzen te verkopen. Zo werd in 2021 de NFT ‘The First 5000 Days’ van de bekende digitale kunstenaar Beeple geveild in het gerenommeerde Brusselse veilinghuis Christie’s. Uiteindelijk is het werk voor 69.3 miljoen dollar onder de hamer gegaan.

Afbeelding van de nft: The First 5000 Days
Bron: Beeple – The First 5000 Days

U zou kunnen zeggen dat dit totaal onzinnig is voor een verzameling jpegs, maar Michael Joseph Winkelmann – het brein achter de artiestennaam Beeple – is een kunstenaar die ondertussen al jarenlang elke dag een kunstwerk post op zijn social media. Zonder een dag te missen. Dat het hier om een man met enorm veel talent en tonnen ervaring gaat, is een understatement. Het is dus niet abnormaal dat investeerders en kunstkenners waarde zien in zijn werk, net zoals ze dat doen bij kunst die meer materieel of tastbaar is. 

afbelding collage van nft's
Bron: Beeple

Op dit moment wordt het pad geëffend voor een mainstream doorbraak van de NFT. Het potentieel is er zeker. Dankzij NFT’s kunnen content creators en andere digitale creatievelingen hun werk eindelijk veilig en legaal verkopen. Maar ook op commercieel vlak zal er nog heel wat geëxperimenteerd worden met het concept. In een steeds digitaler wordende wereld, is het verifiëren van digitale objecten of files zeker geen overbodige luxe.

U hoeft dus niet wakker te liggen over het feit dat u nog geen NFT bezit of wil verkopen. Maar, het is zeker iets dat – net zoals cryptomunten – niet meer zal verdwijnen. En dat hoeft ook niet. Dankzij deze innovatie krijgen jonge ondernemers en kunstenaars eindelijk de kans om effectief geld aan hun werk te verdienen. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Momenteel blijft het dus een hype, waar enthousiastelingen met veel plezier aan meedoen. En terecht! Want eens u weet wat u doet, zijn NFT’s een lucratief verdienmodel. Hebben NFT’s dus enkel voordelen? Toch niet helemaal. Elk concept heeft kinderziekten. Zo zijn NFT’s en cryptomunten bijvoorbeeld nog steeds heel slecht voor het milieu, omdat de blockchain enorme hoeveelheden energie verbruikt. Desondanks deze mankementen, blijven we ervan overtuigd dat er nog heel wat opportuniteiten rond NFT’s en de blockchain aankomen. De moeite dus om in het oog te houden … This one’s for the future. 

Geprikkeld door de mogelijkheden van online beeldmateriaal? Onze motion designer Boas bekijkt graag de mogelijkheden voor uw bedrijf.