Al gehoord van Google Mijn Bedrijf of Google My Business? Zelfs als deze termen geen belletje doen rinkelen, is de kans groot dat u deze functie al talloze keren heeft gebruikt. Dankzij Google Mijn Bedrijf verschijnt uw bedrijf namelijk letterlijk op de kaart tijdens het zoeken via Google. Het is een online uithangbord dat ontzettend effectief én helemaal gratis is. Staat uw Google Bedrijfsprofiel al helemaal op punt?
Google domineert de zoekmarkt
Op vlak van zoekmachines is Google al jarenlang ’s werelds populairste zoekmachine. In verhouding met andere zoekmachines, worden wereldwijd maar liefst 92% van alle zoekopdrachten ingetikt via Google. De zoekgigant krijgt ongeveer 3.8 miljoen zoekopdrachten per minuut te slikken. Niet verwonderlijk, want naast Google Search heeft Google nog heel wat andere interessante, gratis functies te bieden. Google Mijn Bedrijf is daar een goed voorbeeld van. Gezien de voordelen van deze advertentiedienst voor lokale bedrijven is Google Mijn Bedrijf niet meer weg te denken uit uw marketingmix.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Met een Google Bedrijfsprofiel kunt u makkelijk in contact komen met klanten, via Google Search of Google Maps. Wanneer potentiële klanten op zoek gaan naar een product, dienst of bedrijf, verschijnt uw Bedrijfsprofiel met alle relevante bedrijfsgegevens in de zoekresultaten. Denk maar aan contactgegevens, openingsuren en betaalmogelijkheden, maar ook aan een omschrijving van je zaak of dienst en de mogelijkheid om foto’s en video’s toe te voegen. Om een volledig beeld te geven aan de zoeker, worden deze profielen in een overzichtelijk kaartje gegoten. Zo wordt men in een handomdraai geïnformeerd en krijgen zoekers een totaalplaatje te zien van alle mogelijkheden in de buurt.
Nieuwe klanten aantrekken
Uw bedrijf verschijnt in het lijstje van zoekresultaten als mensen bepaalde zoekwoorden ingeven die aansluiten bij wat u aanbiedt. Dit kan aan de hand van een specifieke zoekopdracht, maar ook vanuit de locatie van de bezoeker. Maar liefst 84% van de Google Mijn Bedrijf-profielen worden gevonden via een niet-specifieke zoekopdracht naar een bepaald element in de buurt.
Lokale leads scoren
Naast merkbekendheid zorgt een Google Businessprofiel ook effectief voor leads. Meer dan de helft van de potentiële klanten die op Google Mijn Bedrijf snuisteren, klikt namelijk ook door naar uw website. Gemiddeld ligt het aantal kliks per maand rond de 33, wat hoger is dan het klinkt. Niet overtuigd? Via Google kan u zien waar uw potentiële bezoekers op doorklikken of waar ze net op afhaken. Zo kan u uw profiel bijsturen tot het helemaal goed zit.
Ook SEO-gewijs een slimme zet
Ook op vlak van SEO is een Google Bedrijfsprofiel een gigantische hulp. Bij locatiespecifieke zoekopdrachten hebben Bedrijfsprofielen die geverifieerd én geoptimaliseerd zijn meer kans om in de lokale top drie zoekresultaten te verschijnen. Indirect heeft het ook een invloed op de ranking van uw website. Google Mijn Bedrijf zorgt namelijk voor extra verkeer naar de website, wat uiteindelijk ook opgepikt zal worden door het algoritme van Google. Het algoritme zal ook opmerken dat de interactie met de pagina getriggerd wordt, dit dankzij de mogelijkheid om reviews of vragen achter te laten.
Hoe zet u uw eigen Google Bedrijfsprofiel op?
- Log in op het Google-account van uw bedrijf en surf naar https://www.google.com/intl/nl_be/business/
- Zoek de naam van uw bedrijf. Als u al een profiel heeft, zal deze verschijnen als suggestie. Indien dat niet het geval is, dan kan u klikken op ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
- Doorloop de verdere stappen en vul alle gegevens nauwkeurig in. Hoe meer gegevens u invult, hoe betrouwbaarder uw profiel zal zijn.
- Na het aanmaken of claimen van uw Bedrijfsprofiel zal u uw bedrijf moeten verifiëren. Voor de meeste bedrijven gebeurt dit per post, maar in sommige gevallen is een digitale verificatie ook al mogelijk.
- Werk uw profiel regelmatig bij om optimale resultaten te blijven behalen.
Enkele extra tips
1. Geef zelf een aanzet voor Google Reviews.
Reviews en recensies hebben een grote invloed op de beslissing van consumenten. Positieve reviews kunnen dus net dat extra zetje geven om uw potentiële klanten over de streep te trekken. Verzamel dus zo snel mogelijk een aantal goeie recensies om uw Bedrijfsfiche aan te vullen.
2. Vergeet geen UTM-tags
Door een UTM-tag aan de link van uw website toe te voegen, komt u meteen te weten wat uw Bedrijfsprofiel heeft opgeleverd. Als de cijfers zouden tegenvallen, weet u ook meteen dat er ruimte is voor verbetering.
3. Hou uw profiel up to date
Afwijkende openingsuren? Geef ze aan op uw profiel, zo vermijd u dat klanten voor een gesloten deur komen te staan. Ook is het aan te raden om aanbiedingen, nieuwtjes of evenementen in de kijker te zetten. Gewone posts blijven een week zichtbaar op uw profiel, evenementen blijven staan tot ze voorbij zijn. Creatieve copy en een sterk beeld zal hierbij in uw voordeel werken.
4. Verwerk de kern van uw zaak in uw profiel
Zorg voor een krachtige samenvatting van uw bedrijf. Hierdoor zal u SEO-matig ook hoger scoren in de zoekresultaten.
Wilt u uw bedrijf online nog sterker maken? Onze digital experts weten perfect wat werkt. Contacteer onze digital content marketeer Mégane om uw online aanwezigheid ijzersterk te maken.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)