Wanneer u bepaalde pagina’s opzoekt op Google zult u merken dat er kleine vermeldingen verschijnen onder enkele resultaten. Deze sub vermeldingen zijn Google ‘s organische sitelinks. Ze bieden de gebruikers aanvullende informatie en laten mensen meteen actie ondernemen vanuit de zoekresultaten.

In de meeste gevallen kunt u 4 tot 6 sitelinks invoegen. Wat u hier invoegt kunt u zelf bepalen, zolang het maar linkt naar een pagina van uw website.

Wanneer u bijvoorbeeld kleren verkoopt, kunt u in uw sitelinks plaatsen: ‘Heren, Dames, kinderen…’ om zo vlugger de klant te laten navigeren op uw website.

Of voorziet u financiële consulting? Dan kunt u de verschillende soorten consulting in uw sitelink plaatsen (Tax, audit, accountancy…). Zo weet de gebruiker direct waarvoor u organisatie staat.

Het belang van organische sitelinks

In tegenstelling tot Search Engine Advertising (SEA) is deze functie volledig gratis. Het zorgt er niet alleen voor dat de gebruiker makkelijker zal navigeren in de zoekresultaten, maar het biedt ook vele voordelen voor uw bedrijf.

1.   Hogere positie in de zoekresultaten

Google heeft een algoritme dat uw bedrijf een bepaalde positie binnen de zoekresultaten toekent. Deze positie wordt bepaald naargelang de relevantie van de verschillende resultaten. Hoe relevanter de resultaten voor de gebruiker, hoe hoger uw positie, wat vervolgens leidt naar meer traffic naar uw website. Wanneer u extra extensies zoals deze sitelinks hieraan toevoegt, verkrijgt dan ook een hogere positie.

2.   Sitelinks geven een betere CTR (click-through-rate)

Daarnaast gaan deze sitelinks ook aanzienlijk uw click-through-rate verbeteren. Aangezien de meest populaire pagina’s erbij vermeld staan, is de kans dan ook groter dat de gebruikers er meteen op klikken.

3.   Grotere zichtbaarheid

In vergelijking met de traditionele zoekresultaten nemen Google sitelinks bovendien ook meer plaats in. Resultaten met sitelinks vallen op. Ze springen in het oog en hebben daarom ook meer kans om clicks te genereren. Daarnaast geven deze sitelinks u ook een geloofwaardiger beeld, wat uw website betrouwbaarder maakt.

4.   Praktischere navigatie

Een gebruiker wil niet altijd per se de homepagina zien van de website. In plaats willen ze misschien eerder overgaan naar een bepaalde productpagina. Deze sitelinks zijn als het ware ‘shortcuts’. Ze zijn ontworpen om gebruikers zo snel mogelijk naar hun gewenste pagina te laten navigeren, zodat ze niet telkens langs de homepagina moeten doorverwezen worden.

Hoe werken ze?

Het maken van organische sitelinks gebeurt volledig manueel. Dit proces gebeurt aan de hand van verschillende tools.  Wilt u ook organische extensies op uw website? Neem dan zeker contact op met Kim, dan helpen we u graag verder!