Surfen dat doen wij allemaal via Google. De naam hoeven we dus niet meer uit te leggen. Google is de vertrouwde vriend van u en uw klant. Nu kan u Google helpen door enkele handige Google features toe te voegen aan uw website. Hierdoor creëert u een draagvlak waardoor Google duidelijker weet waarover uw website gaat en wat uw core business is. Zo wordt ook duidelijk wat u in de kijker wil zetten. Door de toevoeging van ‘structured data’ gaat u meer plaats in nemen op de zoekresultaten, met andere woorden zo gaat u dus meer opvallen. Door deze features toe te passen, schuift u bovendien ook de concurrenten naar achter en bekomt u een organisch pluspunt bij Google’s zoekresultaten. Een win-win dus!

U kiest zelf waar u zich op focust, hieronder leggen we enkele opties uit in deze blog.

De Corporate Contact feature

Bedrijfscontactgegevens worden weergegeven in het knowledge panel van Google. De bezoeker vindt meteen de juiste contactgegevens van uw bedrijf terug dankzij de Corporate Contact feature. Deze blok vervangt in de meeste gevallen wel het Google Mijn Bedrijf blok. Het corporate contact blok is dus vooral belangrijk voor bedrijven die meer dan één locatie hebben.

De Article feature

Een artikel, ook bekend als de blogpagina op uw website kan gepromoot worden door middel van ‘structured data’. Maar ook nieuws kunt perfect in beeld brengen via de article feature. Deze feature heeft twee opties, de eerste optie is het weergeven van enkele blogberichten in een lijst. Een tweede optie is een opnieuw een weergave via een lijst, maar als carrousel. een carrousel is een lijst of gallerij waar u als gebruiker door kan ‘sliden’. In de foto is te zien hoe deze feature eruitziet bij Instagram.

De Video feature

Google Sitelinks Searchbox feature

Voor de video feature kijken we naar the Picanol Group. Het is zeker mogelijk meer dan één feature toe te passen op uw website. Door de video feature toe te passen, weet de bezoeker meteen dat er op uw site video’s terug te vinden zijn. Met één simple klik komt de bezoeker meteen op de juiste plaats om de video te bekijken.

De Speakable feature

voorbeeld Speakable feature Google

De stem gecontroleerde apparaten winnen steeds vaker aan belang. Door de Speakable feature van Google kunt u toegang geven aan Google assistant-toestellen om uw site te gebruiken. Zij kunnen dan bijvoorbeeld nieuwsinhoud van uw site identificeren en voorlezen aan u.

De Breadcrumb feature

voorbeeld Breadcrumb feature

De Breadcrumb feature duidt aan waar de gezochte pagina zich bevindt in de site. Het is een hiërarchisch pad, vertrekkend vanaf de homepagina tot aan de pagina die de bezoeker graag wil bekijken. Dat helpt de bezoeker om structuur te bieden en u scoort bovendien beter in Google. Twee vliegen in één klap dus!

De Sitelinks Searchbox feature

Google Video feature

De sitelinks searchbox feature toont de bezoeker meteen de meest gezochte pagina’s in de website. Op die manier kunt u vlot op de juiste pagina surfen. De website wordt gescand door Google en het gevraagde zoekresultaat verschijnt meteen, minder tijdsverlies/ frustraties.

De Job Posting feature

voorbeeld Job posting feature Google

De juiste kandidaat voor de gepaste job vinden, is niet altijd even simpel. Staan jobaanbiedingen centraal op uw website? Dan kunt u die nog meer in de kijker brengen via Google, samen met uw logo en enkele vacaturegegevens van de job. De Job Posting feature heeft tal van voordelen te bieden.

De Event feature

voorbeeld Event feature Google

Hebt u een opkomend event, zoals een concert, een opendeurdag,… Ook die kunnen via Google duidelijk in beeld gebracht worden. Uw event zal meer bezoekers lokken en uw bedrijf komt in de kijker.

Aan de slag met Google Features

Als bedrijf kunt u meer dan één feature toevoegen aan uw site. Kies de features uit die voor uw bedrijf een meerwaarde zijn. Welke zaken wilt u in de kijker zetten? Waarmee wilt u meer ruimte in nemen in Google? En schuift u zo de concurrentie naar beneden. Structured data wordt steeds belangrijker voor uw site. Belangrijk is dat u de features uitkiest die uw bedrijf het meest zal vooruithelpen. Hou er wel rekening mee dat Google een verwerkingstijd nodig heeft van ongeveer 12 weken bij de opstart.

Bent u klaar om aan de slag te gaan met Google Features, maar weet u niet goed welke features u best kiest? Neem gerust contact op met Ine, ze helpt u graag verder!