Wat zijn UTM-tags?

UTM-tags zijn korte stukjes tekst die u kunt toevoegen aan een URL. Het stelt u in staat om resultaten van social media en e-mailcampagnes te meten. U kunt op die manier het klikgedrag op de voet volgen via Google Analytics. Op welke link of knop heeft de websitebezoeker geklikt? Er zijn geen geheimen meer voor u!

Een UTM-tag maken in 3 stappen

Stap 1

Surf naar https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Dit is een tool die UTM-tags voor u genereert.

Stap 2

Vul alle velden in zoals hieronder. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk velden in te vullen.

  • Website URL: hier typt u de URL van uw website of webpagina waar de bezoeker naartoe getrokken wordt.
  • Campaign source: via welke bron komt de bezoeker op uw website terecht?
  • Campaign medium: via welk soort medium belandt de bezoeker op uw website?
  • Campaign naam: geef uw campagne een naam. Een datum erbij zetten wordt sterk aanbevolen als u meerdere keren dezelfde soort campagne opstelt.
  • Campaign term: dit geeft wat meer info over de campagne, denk aan korting of bestaande klanten.
  • Campaign content: dit is ideaal voor A/B testing. U hebt bijvoorbeeld 2 campagnes lopen waar eentje een groene afbeelding heeft en de andere een gele. Dan kunt u hier checken welke afbeelding het beste scoort.

Stap 3

De URL wordt gegenereerd op basis van de ingevulde velden. De URL bestaat nu uit uw oorspronkelijke URL en een extra stukje tekst. Deze link moet u gebruiken in al uw campagnes. Hieronder vindt u een voorbeeld van een mailing.

Waarom is UTM zo belangrijk om te gebruiken?

Op social media kunt u uiteraard ook zien hoe vaak er op een actie geklikt wordt. Maar het aantal clicks toont niet alles. In Google Analytics vindt u meer informatie zoals gemiddelde sessieduur, gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessies en hoe vaak mensen gemiddeld overgaan tot aankoop of inschrijving. Zo kunt u dieper het surfgedrag van uw bezoekers analyseren. Het voorbeeld hieronder toont de cijfers van een email. Zonder UTM-tag is dit veld leeg.

Communicatiestrategie

Heeft u moeite om een UTM-tag op te stellen of heeft u vragen over het meten hiervan? Of wilt u bouwen aan een meetbaar plan?

Raadpleeg dan onze specialisten.