Het nieuwe jaar is officieel ingezet. Om in 2022 nog beter te presteren blikken we even terug op de voornaamste trends in socialmedia-advertenties. Want ook in 2021 werden er heel wat uren op sociale media gespendeerd.

De populariteit van sociale media werd – met dank aan de pandemie – in stijgende lijn verder gezet. Daar waar onze fysieke gewoontes met periodes gepauzeerd werden, grepen we massaal naar online alternatieven. Zo gebruikt nu bijna 60% van de wereldbevolking sociale media, dat is opnieuw 13% meer dan vorig jaar (volgens SmartInsights). De top drie van meest gedownloade apps wereldwijd waren – hoe kan het anders?– TikTok, Facebook en Instagram. Muziek in de oren van alle digitale marketeers! Als we kijken naar het gebruik van social media in Vlaanderen, blijven Facebook, Youtube en Instagram de drie koplopers.

bron: Coostco.com

Verhalen blijven scoren

Verhalen of story’s bleven het gigantisch goed doen. Instagram, Snapchat en Facebook zijn niet meer voor te stellen zonder. Ook LinkedIn en Twitter probeerden dit formaat, maar haalden de functie al snel weer offline omdat ze niet aansloeg bij hun publiek. Maar waarom zijn verhalen op – het juiste socialmediaplatform – die na 24 uur weer verdwijnen zo effectief? Het antwoord is simpel: FOMO, ofwel Fear Of Missing Out. Consumenten willen niets missen en smullen van vluchtige content. Dat prikkelt hen om door te klikken, omhoog te swipen of rechstreeks naar hun winkelmandje geleid worden. Ook zijn verhalen een goede manier om de sfeer van uw bedrijf over te brengen. Aantrekkelijke verhalen die helemaal in het straatje passen van de doelgroep motiveren bestaande consumenten om te blijven hangen én trekken nieuwe volgers ook sneller aan tot uw merk.

Betrouwbare influencers

Ook influencermarketing was, is en blijft een grote hit. Internetpersoonlijkheden worden als een betrouwbare bron gezien door hun volgers, wat die manier van adverteren enorm effectief maakt. De toenemende mogelijkheden om samen te werken met influencers zorgen er ook voor dat nog meer consumenten bereikt worden, op steeds creatievere manieren. Vooral micro-influencers (met 1000 tot 100.000 volgers) deden het goed dit jaar. Zij bevinden zich vaak in een nichemarkt, waar ze hun schare aan volgers direct kunnen overtuigen. Tenminste, als het product aansluit bij de micro-influencer.

Bewegend beeld is beter dan ooit

Bewegend beeld blijft een intrigerende factor. Marketinggewijs is videocontent al lang een ding, maar toch kende video een explosie aan populariteit. Huidige consumenten hebben een visuele ingesteldheid, maar een korte aandachtsspanne. Daarom zijn korte video’s, zoals TikToks, Instagram Reels of Youtube Shorts niet meer weg te denken uit het socialmedialandschap. Consumenten hebben minder snel de neiging om verder te scrollen als er leven in het beeld zit. Dat konden we merken aan het engagement op Facebook, Twitter of LinkedIn. Posts met video deden het betrekkelijk beter dan statische copy.

Content én advertenties op maat

TikTok werd intussen al een paar keer vermeld, maar daaraan kunnen we misschien wel dé belangrijkste trend van het afgelopen jaar linken: het algoritme. Algoritmes zorgen niet alleen voor een hyperpersoonlijk aanbod van content voor consumenten, maar ook dat advertenties veel makkelijker bij de juiste persoon terechtkomen. Dit heeft als gevolg dat advertenties zelfs niet meer als storend gezien worden, omdat ze zo goed aansluiten bij de gebruiker. Een win-win voor uw marketingstrategie! Zorg dat u helemaal mee bent met de leefwereld van uw doelgroep en u zal snel kunnen meesurfen op het succes van het algoritme.

Benieuwd naar hoe u deze trends kan implementeren in uw communicatiestrategie? Wij helpen u graag verder.