Marketing is de overkoepelende term voor alle activiteiten die een onderneming uitvoert om de verkoop van haar producten of diensten te stimuleren. Althans, dat wordt gezegd. Maar binnen de huidige marketingmix draait marketing om veel meer dan dat. 

En dus gaan we vandaag dieper in op influencer marketing en hoe het een essentieel aspect vormt voor de merkstrategie van bedrijven. We zoomen in op de definitie van influencer marketing, de verschillende soorten en hoe u het kan inzetten voor uw merk of product. 

Wat is influencer marketing? 

Bij comma definiëren we influencer marketing als dé manier om u op een persoonlijke manier te verbinden met uw doelgroep. Het is een vorm van marketing die behoort tot de earned media, u verdient die, net zoals mond-tot-mond reclame. Het is de beste vorm van reclame voor een bedrijf omdat het meer vertrouwen opwekt bij de doelgroep. 

Een influencer is een persoon met veel volgers op social media die ingezet wordt om het gedrag van de doelgroep te beïnvloeden. Bovendien geeft het ook de naambekendheid van uw bedrijf een enorme boost. De kunst ligt erin om een influencer uit te kiezen die echt past bij de waarden van uw bedrijf. Denk dus goed na bij het uitkiezen van een influencer alvorens er een samenwerking mee af te sluiten. Wilt u als bedrijf geassocieerd worden met die persoon? Past hij of zij bij uw bedrijf en waarden? Wat promootte de influener al eerder? Allemaal zaken om zorgvuldig over na te denken vooraleer u uw reputatie in de handen van iemand anders legt. 

Soorten influencers 

Als u ervoor kiest om samen te werken met een influencer is het van belang om een duidelijk onderscheid te maken tussen verschillende soorten influencers: 

1. Nano-influencers

Als een vrij nieuw begrip binnen influencer marketing is deze categorie vergelijkbaar met de volgende maar het verschil zit hem in het aantal volgers. Nano-influencers hebben ongeveer 1.000 tot 5.000 volgers. 

2. Micro-influencers

Een trapje hoger bevinden zich de micro-influencers. Zij zijn authentieker en bouwden al een vertrouwensband op met hun volgers. Ze scoren hoog op engagement waarbij hun focus voornamelijk op de doelgroep ligt. Zij hebben een volgersbestand van ongeveer 5.000 tot 50.000 volgers.

3. Meso-influencers

Deze influencers zijn net iets minder bekend bij bedrijven, maar daarom niet minder belangrijk. Ze bevinden zich tussen micro-en macro-influencers en hebben met hun ongeveer 100.000 volgers een groot bereik én engagementsratio. Ze zijn net dat tikkeltje kritischer in hun merkenkeuze en nemen nog de tijd om op commentaren te reageren. 

4. Macro-influencers

Deze influencers behoren bij de grote vissen. Ze zijn professioneel en succesvol in grootschalige campagnes. De content die zij creëren is in de meeste gevallen minder persoonlijk en vaak hangt een hoger prijskaartje vast aan de samenwerking. 

5. Mega-influencers

Deze spelers zijn de grote beïnvloeders op social media. Meestal gaat het over bekende personen zoals acteurs, sporters, modellen etc. Dankzij hun grote fanclub hebben ze automatisch een groot bereik op hun platformen. Om mega-influencers te strikken voor een campagne is een groot budget nodig. Van persoonlijk contact en engagement is hier nog nauwelijks sprake. 

Brand ambassadors versus influencers 

Bedrijven werken over het algemeen al langer met ambassadeurs dan met influencers. Denk aan partnerschappen zoals Michael Jordan voor Nike of George Clooney voor Nespresso. 

Maar in de online wereld zien we een opkomst van een nieuw type merkambassadeur: de influencer. Ze delen hun dagelijkse ervaringen over uw merk of product met hun volgers, tegen betaling. Op lange termijn worden ze ook gezien als vertegenwoordiger van uw merk of bedrijf. 

Recap: de do’s-and-don’ts 

Vindt u het hoog tijd om influencer marketing echt in te zetten voor uw bedrijf of merk? Wij zetten alvast enkele do’s-and-don’ts op een rijtje. 

1. Do identify the right influencers

Het lijkt vanzelfsprekend maar de keuze van de juiste influencer voor uw merk is essentieel. Kies voor een persoon die zorgt voor de juiste associatie met uw merk. De kwaliteit van het publiek van de influencer is veel belangrijker dan zijn of haar bereik. 

2. Do allow creativity

Eenmaal de gepaste influencer gevonden werd, raden wij u aan om bepaalde zaken binnen de samenwerking goed af te spreken op voorhand. Staar u hierop echter niet blind, want als u de creatieve vrijheid van de influencer beperkt, wordt de geloofwaardigheid van de influencer minder. Laat de influencer dus zo vrij mogelijk qua creativiteit, om de inhoud authentieker te houden en de boodschap te versterken. 

3. Do define your goals

De customer journey legt al lang geen lineair parcours meer af en is in de praktijk redelijk complex. De touchpoints van de klanten verspreiden zich over verschillende kanalen, platforms en contenttypes. Hou dan ook enkele zaken in het achterhoofd wanneer u uw klanten probeert te bereiken: 

  • Wie zijn ze?
  • Hoe kopen ze?
  • Waar kopen ze?
  • Via welke weg maken ze kennis met uw merk of product?

4. Don’t forget to measure success

Na het opzetten van een influencer marketingcampagne is het natuurlijk ten sterkste aanbevolen om de resultaten op te volgen. Het is een stap waar in de praktijk weinig belang aan wordt gehecht maar die wel uiterst noodzakelijk is. Focus op de meetbare KPI’s die aansluiten bij uw doelstellingen zodat u hieruit kunt leren om het in de toekomst beter te doen. Zo blijft u groeien met uw business.

Vond u dit interessant en wilt u meer weten? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen u graag verder.