Wat is TikTok precies?

Nog nooit gehoord van TikTok? Dat lijkt haast onmogelijk want de applicatie werd zowat herboren bij het begin van de covid-19-pandemie. Toch werd het al in 2017 gereleased door het Chinese bedrijf ByteDance.

Via dit socialmediakanaal delen mensen zelfgemaakte dans- en muziekvideo’s met de hele wereld. De zelfgemaakte filmpjes bevatten korte audiofragmenten die afkomstig zijn uit liedjes of zelf gemaakte deuntjes. De filmpjes duren van 3 tot 30 seconden maar kunnen ook in een loop of lus gestoken worden tot 60 seconden. Die visuele beelden kunnen versterkt worden door allerlei verschillende effecten. Eenmaal gepubliceerd kunnen kijkers liken of becommentariëren, afhankelijk van de privacy-instellingen die aangevinkt werden door de maker.

Wilt u het eens uitproberen?

Bekijk hier de TikTok-app in de App Store.

Bekijk hier de TikTok-app in Google Play.

Voor sommigen pure fun, voor anderen hun broodwinning

Het succes van de app kent werkelijk geen grenzen. Het groeiproces dat het kanaal doormaakte in 2020 barstte werkelijk uit zijn voegen. Door de wereldwijde lockdown gingen mensen op zoek naar alternatieven om in contact te komen met elkaar, maar ook om te ontspannen. Op dit moment heeft de applicatie meer dan 800 miljoen actieve gebruikers, dat is bijna een tiende van de totale wereldbevolking. Die gebruikers spenderen gemiddeld een vol uur per dag TikTok wat natuurlijk voor heel wat mogelijkheden in de bedrijfswereld zorgde.

De verscheidenheid van de gebruikers zorgt ervoor dat bijna alle doelgroepen zich op dit kanaal bevinden, in tegenstelling tot apps als Snapchat en Twitter. Daarnaast is het in bijna 150 verschillende landen en 75 talen beschikbaar. Heel wat bedrijven grepen die kans aan en gingen zich gaan verdiepen in de hype. Net zoals op Instagram zijn ook op TikTok heel wat influencers actief. Met hun invloed en bekendheid worden ze op exact dezelfde manier ingeschakeld vooral voor reclamecampagnes.

Zo werd Charli D’Amelio wereldberoemd. Zij bezit de meest gevolgde Tiktok-account ter wereld met een verbazingwekkende 113,5 miljoen volgers! Haar video’s worden gemiddeld meer dan 20 miljoen keer bekeken. U kunt al vermoeden dat daar een behoorlijk inkomen bij hoort. Laat ons u helpen: per post verdient ze maar liefst 50.000 dollar! Volgens berekeningen wordt ze op haar 28ste miljardair, in 2033. Inderdaad, dit wil zeggen dat deze beroemde ster nog 17 jaar moet worden.

Wilt u zelf ook influencer op TikTok worden? Met deze 10 tips kunt u er succesvol boeken:

  1. Wees snel mee met trends
  2. Kies een niche
  3. Bereid u voor en oefen
  4. Verdiep u in de app en uw doelgroep
  5. Vertel een verhaal
  6. Post vaak
  7. Wees de eerste
  8. Geef niet op
  9. Wees authentiek
  10. Heb er plezier in

Overtuigd? Stap er ook in met uw bedrijf!

Een progressieve aanpak van veranderingen speelt vaak meer in uw voordeel dan het ontlopen ervan. Ook uw bedrijf, ongeacht hoe groot of klein, kan een meerwaarde halen uit dit platform. Het is erg eenvoudig om ermee van start te gaan. Om u wegwijs te maken, lijsten we hieronder de belangrijkste aandachtspunten op. Zo wordt uw bedrijf in een mum van tijd gezien door heel veel mensen.

Gebruik een Pro-account

Het is een gratis account die heel wat meer perspectief biedt dan de normale basic accounts die gebruikt worden. U krijgt er statistieken met profielweergaven en video-views tot zelfs gedetailleerde demografische gegevens.

Hashtags toevoegen

Net zoals op Instagram is het gebruik van hashtags een sterke functie om het bereik te vergroten of net te specificeren. In tegenstelling tot andere apps komen uw hashtags wel meteen in zicht. Wat ook vaak gebeurt is het creëren van een video gerelateerde hashtag om zo een hype te starten rond een origineel en creatief fragment.

Koppel YouTube of Instagram aan uw account

De hoofdreden is natuurlijk om het de kijker gemakkelijk de weg naar uw andere accounts te laten vinden. Integratie van meerdere accounts laat een goed georganiseerde indruk na en zorgt vaak voor de overtuigende factor om een account te beginnen volgen of zelfs een aankoop te plaatsen.

Net zoals heel wat andere socialmediafora is TikTok een heel dynamisch platform. Hou het dus up-to-date en volg de nieuwe functies op om relevant en vooral populair te blijven.

Adverteren op TikTok

Heel wat bedrijven gebruiken TikTok nu ook als advertentiekanaal. Er zijn 3 mogelijkheden:

  • Brand takeover (ook wel TopView Lite genoemd): Full-screen advertentie dat onmiddellijk verschijnt wanneer men de app opent. Kan een foto of GIF zijn van 3 – 5 seconden.
  • TopView: Premium adverteren. Full-screen foto of video tot 60 seconden zichtbaar. Eerste suggestie in de For Your Feed.
  • In-Feed Video: Full-screen videoadvertenties die maximaal 15 seconden zichtbaar zijn. Mogelijkheid om een call-to-action toe te voegen om mensen naar de website te leiden.

Wanneer u adverteert op TikTok is het belangrijk om rekening te houden met de 2 kernwaarden: authenticiteit en persoonlijkheid. Probeer uw video ook zo kort mogelijk te maken (3 – 15 seconden).

Algemeen denken we bij TikTok aan B2C campagnes, maar TikTok kan zeker ook een meerwaarde zijn voor B2B. Hier enkele voorbeelden van goede B2C en B2B campagnes:

NRJ België (B2C)

RedBull (B2C)

Aïki (B2C)

Het Rode Kruis (B2B)

Een goed voorbeeld van B2B marketing op TikTok is het Rode Kruis. Het Rode Kruis heeft het vaak moeilijk om hun jongere publiek te bereiken. Ze zijn nu niet meteen het meest ‘sexy’ merk zijn voor de jongere generatie, maar wel cruciaal in bepaalde situaties. Daarom is klantenbinding voor het Rode Kruis belangrijk. Het gaat weliswaar niet om winst te maken, maar wel om het werven van donateurs.

Ondertussen kent het profiel van het Rode Kruis al meer dan 78 000 volgers met meer dan 1 miljoen likes. Zo bereiken ze een hele grote doelgroep. Hoe gaan ze te werk? Ze maken verschillende video’s waarin hulp nodig is. Zo laten ze met korte voorbeelden zien hoe men het best op een bepaalde situatie reageert. Zo leren jongeren in een mum van tijd over EHBO en is het doel van het Rode Kruis meteen geslaagd.

Wilt u graag meer tips over het professioneel gebruik van de populaire app voor uw bedrijf?