Motion design. Zegt de term u niet meteen iets? Laat u niet misleiden. De techniek bestaat al honderden jaren. We kennen het allemaal onder het woord animatie. De eerste vormen van animatie waarbij men effectief het principe van “frames per second” (het aantal beelden dat per seconde wordt getoond) hanteert, dateren uit de negentiende eeuw onder de vorm van flip-boekjes en de phenakistiscoop. Op die roterende schijf stonden verschillende beelden die een bewegend beeld tonen als ze snel genoeg draaiden.

Exclusieve motion designers

Daarna volgden steeds gesofisticeerdere animatievormen. Maar waar ligt de link met onze hedendaagse design thinkers? Vroeger was animeren een enorm tijdsintensief en duur proces. Alles werd met de hand, beeld voor beeld, getekend. U kent zeker de klassieker van Walt Disney, Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Als allereerste animatielangspeelfilm werd ze volledig met de hand getekend door 750 animatoren. De totale film bevatte ongeveer 250.000 tekeningen. Doordat de grote Hollywoodstudio’s aan de bron van al dat talent en materiaal zaten, waren zij de eerste bedrijven die ook hun logo’s in beweging brachten. Zo werden zij de koplopers die corporate identity aan de hand van beweging versterkten.

20th Century Fox Logo in 1935:

Design thinking wordt democratischer

De opkomst van moderne technologie veranderde de manier van animeren ingrijpend. Steeds sterkere computers en gespecialiseerde software zorgden ervoor dat iedereen nu kon animeren. Denk maar aan de eerste PowerPointpresentaties en foto’s die hyperkinetisch in beeld sprongen, een vroege vorm van toegankelijke motion design.

Door die technologische revolutie vond animatie ook zijn weg naar de wereld van het grafisch ontwerp. Beelden die vroeger alleen statisch waren (of enorm duur waren om er beweging aan toe te voegen) werden toegankelijker en konden geanimeerd worden vanop één computer. De smalle, exclusieve weg naar de nieuwe vorm van grafisch ontwerp werd opeens een autostrade. En de functie van design thinkers kreeg een nieuwe lading.

Motion design binnen uw digitale strategie

Alles kan tegenwoordig geanimeerd worden. Logo’s, tekst, grafieken, foto’s, webpagina’s, applicaties, noem maar op. Motion design programma’s zoals Adobe After Effects worden enkel nog begrensd door uw fantasie. Sommige ontwerpen zijn sober (YouTube), andere weer excentriek (Spotify).

Net zoals bij een statisch grafisch ontwerp is de manier waarop u beweging erop toepast afhankelijk van welk doel u wilt bereiken. Beweging is dan ook meer dan een leuke gadget om aan uw ontwerp toe te voegen. Het is een extra medium om informatie, emotie, of in de bedrijfswereld ‘corporate identity’, mee te dragen. Cruciaal is wel dat u er dezelfde designregels op toepast als in uw statisch ontwerp. Neem bijvoorbeeld een simpele beweging op en neer.

Er zijn tientallen verschillende manieren om die beweging in beeld te brengen. Waar de ene beweging rust uitstraalt, geeft de andere power en energy. Een goede design thinker weet wanneer hij heel energiek kan animeren, maar ook wanneer hij beter ver weg blijft van een project. Niet alles hoeft te bewegen en soms is het gewoon beter om een ontwerp statisch te laten. Less is more.

Kunstzinnig kan ook

Maar more kan soms ook wel erg cool zijn. Want in de wereld van de motion design stonden de laatste jaren ook ware supersterren op. Designers die een compleet eigen stijl ontwikkelden en eerder de weg naar het kunstzinnige kozen in plaats van de corporate kant van het verhaal. Zij zetten de trends. Andreas Wannerstedt is een bekend voorbeeld. De naam zegt u misschien niet meteen iets maar zijn motion design gaat steevast de wereld rond als de meest rustgevende animaties ooit (zie afbeeldingen hieronder). Hij verwierf faam door zijn ontwerpen op Instagram te posten en heeft ondertussen 688.000 volgers. Een ander voorbeeld is de Nederlands Eva Cremers. Zij mag grootheden zoals: Nike, Apple, The New York Times en nog vele andere tot haar cliënteel rekenen.

Beweging is kunst, zeker. Maar ze kan niet bestaan zonder statisch grafisch ontwerp. Een gezonde balans tussen beide kan een welhaast verslavend effect creëren op uw doelpubliek. Elke dag wordt er nieuw werk gemaakt en bewonderen miljoenen mensen het resultaat. De technologische revolutie verliest voorlopig geen vaart en motion design rijdt gewoon mee op die hogesnelheidstrein. Daar waar vroeger enkel de allergrootste filmstudio’s het materiaal en de knowhow hadden om fotorealistische CGI of computer-generated images te creëren kan een individu met talent dit tegenwoordig in zijn eigen slaapkamer.

Sprekende voorbeelden

Bij comma kunnen we met gemak nog tientallen pagina’s volschrijven over onze liefde voor motion design en animatie. Maar waarom laten we motion design niet gewoon voor zichzelf spreken? Hieronder staan een paar voorbeelden uit de absolute wereldtop. Laat u inspireren!


Best of motion design 2020:

Eva Cremers for The Other Art Fair:

Wanner Stedt for Google

RHYMEZ LIKE DYMEZ for MTV

Lijkt motion design iets voor uw merk? Contacteer ons, wij hebben namelijk een expert in ons dreamteam!