Voor de meeste marketeers is het begrijpen van de verschillende persoonlijkheidskenmerken van consumenten een complexe oefening. Want om een doelgroep beter te begrijpen, moet u ze eerst volledig kennen. Pas dan kan u de gepaste boodschap uitsturen via het meest geschikte kanaal. Daarom doen we even een demografische deep-dive in de jongste generatie, namelijk ‘Gen Z’ of Generation Z. We bekijken wie ze zijn, wat hen onderscheidt van hun voorgaande generatie en wat hun inzichten zijn op het huidig koopgedrag. 

een afbeelding waar een mensen op hun smartphone bezig zijn in een gevulde trein / tram

Wie behoort tot Generation Z? 

Leden van Gen Z zijn geboren tussen 1996 en 2010. Dit houdt in dat de Gen Z’ers in 2021 tussen de 11 en 25 jaar oud zijn. Ze kunnen zich een wereld zonder smartphones niet voorstellen en worden ook wel eens digital natives of the phydigital generation genoemd. Phydigital slaat op de combinatie tussen de fysieke en digitale wereld, twee werelden waartussen deze generatie constant switcht. 

Ondertussen vertegenwoordigt Gen Z zo’n veertig procent van de wereldwijde populatie van consumenten. Het is voor retailers dus een belangrijke groep om in de gaten te houden. Gen Z hecht bepaald veel belang aan ervaringen en associeert ook winkelen met een ervaring. Het liefst willen Gen Z’ers iets ‘meemaken’ tijdens het winkelen dat ze dan kunnen delen op social media. Voor Gen Z komt de experience eerst, daarna het kopen. 

Millennials versus Gen Z

Uiterlijk valt tussen beide generaties weinig verschil op te merken, want ze zien er beiden vrij jong uit. Toch zit er wel degelijk een verschil in hoe de Millennials en de Gen Z’ers winkelen, omgaan met merken en waaraan ze hun geld uitgeven. Dat ziet u in de visual hieronder.

afbeelding die aantoond at de verschillen zijn tussen millennials en gen z

Als we de persoonlijkheid van Gen Z onder de loep nemen, constateren we dat zij massaal hun stem laten horen. Ze zijn geïnteresseerd in de maatschappij en zijn zich bewust van hedendaagse klimaatvraagstukken. Hiervoor komen ze ook openlijk uit. Neem bijvoorbeeld de coronapandemie. Hoewel Gen Z’ers niet tot de hoge-risicogroep behoren staan ze toch stil bij de gevolgen want ook zij moesten tijdens de lockdown een groot deel van hun vrijheid inleveren. 

Koopgedrag van Gen Z

We kunnen er niet onderuit: het koopgedrag van Gen Z wordt sterk beïnvloed door de digitalisering. Volgens cijfers van Forbes shoppen consumenten die onder de Gen Z-generatie vallen tot twee keer meer via hun mobiele apparaten dan millennials. Gen Z-shoppers verwachten dus dat merken steeds meer digitale flexibiliteit bieden. Zodat online shoppen gemakkelijk en efficiënt verloopt. Neem bijvoorbeeld het betaalproces: als dat niet vlot gaat, raakt meer dan de helft van de consumenten snel geïrriteerd en dreigen ze af te haken. Want door het overaanbod aan (online) merken switchen Gen Z-consumenten met gemak naar een nieuw merk of andere retailer als het aankoopproces hapert.

Social media en e-commerce 

afbeelding van en grafiek die aantoont hoeveel procent van de jongeren welke sociale media dagelijks gebruikt

Het is al lang geen geheim meer dat het gebruik van social platforms op verschillende toestellen blijft toenemen, zeker bij Gen Z. Ruim 98% van de generatie bezit een smartphone waarop tal van apps zitten. De link tussen social media en e-commerce is duidelijk te zien bij Gen Z. Maar liefst 85% van de gebruikers gebruikt social media om nieuwe producten te ontdekken. Naast het ideale tijdverdrijf van deze generatie, vindt Gen Z social media ook een betrouwbare bron als het gaat om productinformatie en reviews. Algoritmes spelen daar slim op in. Zo kunnen algoritmes voorkeuren opnemen om relevante aanbevelingen te doen wat tot gepersonaliseerde winkelervaringen leidt. Dit bevordert niet alleen awareness rond uw merk maar verlaagt ook de kans op achtergelaten winkelmandjes. 

Generation Z, they cleaned up their own mess.

Max Brooks

Gen Z toont sterke interesse in accounts die nauw aansluiten bij hun interesses. Het algoritme speelt daarop in door nieuwe accounts te tonen die hun interesses weerspiegelen. Gen Z is ook gevoelig voor video content, carrousels en alles wat tot inspiratie kan leiden. Daarop inspelen biedt uw merk onmiskenbare voordelen. Zo zullen Gen Z’ers na het bekijken van een TikTok-video zonder schaamte #tiktokmademebuyit posten. Die specifieke hashtag werd ondertussen al meer dan 4.1 miljard keer bekeken. Ook Spotify blijft elk jaar scoren met hun Spotify Wrapped-campagne. De populaire app om muziek en podcasts mee te streamen creëert voor elke luisteraar een gepersonaliseerd overzicht met de meest gespeelde muziek van dat jaar. Spotify-gebruikers kunnen die dan naar hartenlust delen op sociale media. Ideaal voor Gen Z.

Interesses van Gen Z

een afbeelding waar een spotify recap op getoond wordt

Deze generatie is niet de makkelijkste consument. Hun interesses bewegen mee met elke nieuwe trend. Producten belanden in hun winkelmandje omdat ze die interessant vinden, niet omdat ze trouw willen zijn aan een merk. Daarom is het belangrijk om als bedrijf mee te gaan in de digitale leefwereld van deze doelgroep. Influencers zijn hier een goed voorbeeld van. Meer dan de helft van Gen Z heeft het volste vertrouwen in de mening van influencers bij het kiezen van een product of merk. Maar ook zonder een bekend gezicht kan u punten scoren. Verpak uw marketing als content, Gen Z zal het graag oppikken. Meer weten over influencermarketing? Dat kan via deze blog.

Wil u meer weten over dit onderwerp of heeft u vragen? Contacteer ons en wij bezorgen u met veel plezier onze nieuwste inzichten!