Advertenties op Facebook of Instagram, we komen ze op regelmatige basis tegen tijdens het scrollen. We hebben het al vaak gehad over de effectiviteit van adverteren via sociale media. Naambekendheid vergroten, nieuwe klanten naar uw website lokken, bestaande klanten overtuigen om iets te kopen … Ook voor advertenties rond vacatures, vastgoed, kredieten of leningen blijken socialmedia-advertenties een handige functie. Maar om discriminatie tegen te gaan vooral in de rekruteringscampagnes stuurden spelers zoals Facebook en Instagram recent hun advertentiebeleid drastisch bij.

E-recruitment is al een tijdje een succesvolle manier om vacatures in te vullen. Daarom krijgen rekruteringscampagnes een grote hap uit het advertentiebudget. Zeker nu de arbeidsmarkt momenteel heel wat openstaande vacatures heeft die maar niet ingevuld geraken. De war for talent zorgt ervoor dat werkgevers steeds beter hun best moeten doen om potentiële nieuwe collega’s aan te trekken. Rekruteren via socialmediaplatformen is dan ook de manier bij uitstek, zeker omdat de nieuwe generatie arbeidskrachten helemaal thuis is in de digitale wereld.

afbeelding waar er meerdere personen op staan waar er de juiste persoon wordt uit gezocht

Tot voor kort konden alle soorten advertenties op Facebook en Instagram – dus ook rekruteringscampagnes – op dezelfde manier worden opgesteld, namelijk aan de hand van doelgroepbepaling. Adverteerders konden filteren op leeftijd, geslacht, taal, locatie en zelfs interesses. Voor standaardadvertenties is dit nog steeds het geval. Voor campagnes die te maken hebben met werkgelegenheid, huisvesting en financiële zaken zijn die parameters echter niet langer mogelijk omdat ze discriminatie in de hand kunnen werken.

Speciale advertentiecategorie om discriminatie tegen te gaan

Sinds december 2021 werd het advertentiebeleid van de twee platformen dus stevig aangescherpt op basis van hun non-discriminatiebeleid. Vanaf nu moet u bij elke ingestelde advertentie aanduiden wat het doel is van uw campagne. Als het een ‘speciale advertentiecategorie’ betreft die te maken heeft met rekrutering, vastgoed of leningen, kan er niet langer gefilterd worden op demografische gegevens. En als u niet aangeeft dat het om een speciale categorie gaat, kan uw bedrijfsaccount geblokkeerd worden.

afbeelding die de nieuwe categorie voor rekruteringscampagnes aantoont

Dankzij het nieuwe beleid staat de leeftijd vast op 18-65 jaar, krijgen alle geslachten de advertentie te zien en is locatietargeting slechts beperkt mogelijk. Op die manier worden geslacht, leeftijd of burgerlijke staat geen doorslaggevende factoren om een advertentie wel of niet te zien. Inhoud wordt dus nog crucialer om een goede match te vinden. Bij comma staan we alvast volop klaar om die uitdaging aan te gaan! Wij zijn ervan overtuigd dat talent niet in hokjes te vinden is en dat het nieuwe beleid van Facebook en Instagram alweer een waardevolle stap richting gelijkwaardigheid op de werkvloer is.

Wil u graag meer weten over de mogelijkheden van socialmedia-advertenties of e-recruitment? Wij weten er alles over. Neem contact op met onze experten.