Met meer dan twintig jaar ervaring op de teller is Kwarto een gevestigde waarde in de wereld van kantoorbenodigdheden. De winkel telt in totaal elf filialen die verspreid liggen over West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Daar kunnen bedrijven én particulieren hun hart ophalen aan een uitgebreid assortiment van kantoor- en vrijetijdsartikelen. Naast de fysieke winkels heeft Kwarto ook een website die gericht is op B2B-klanten. comma mocht voor Kwarto een rebranding uitwerken en die doortrekken doorheen alle campagnes.

Meten is weten: van 0 cijfergegevens tot een duidelijk rapport

Vooraleer we konden starten met de uitrol van campagnes, Google Ads, mailings … mocht comma voor Kwarto ook een heropfrissing van de stijl uitdenken. Daarna zijn we gestart met een grondige analyse van de situatie op dat moment. Daarna zetten we allerhande tools en functies in orde, zodat Kwarto exact kon meten welke acties en transacties uitgevoerd werden via welk kanaal. Denk maar aan Google Analytics en Tag Manager. Pas nadat al deze doelen ingesteld waren, zijn we bij comma begonnen met ons volledige digitale communicatieplan: Google Ads, mailings en social media.

Google Ads

Een interessante manier om potentiële klanten op een website te trekken, is Google Ads. Voorheen ook wel gekend als Google Adwords. Met deze functie van Google kan u uw advertenties weergeven wanneer mensen zoeken op bepaalde termen of woorden googelen. Want zelf met uitstekende SEO, blijft het moeilijk om als eerste zoekresultaat te op het scherm van uw doelpubliek te verschijnen.

Google Ads is een effectieve marketingstrategie voor bedrijven die (potentiële) klanten online willen aantrekken. Met deze advertentiemethode komt uw bedrijf namelijk bovenaan te staan, waardoor u meer website- of winkelbezoeken of meer telefoontjes genereert. Stel uw gewenste advertentiebudget in, filter op welke doelgroep die u wilt bereiken, geef de zoekwoorden door waarop u gevonden wil worden als bedrijf en laat Google Ads haar werk doen! Omdat u zo nauwkeurig kan filteren, is Google Ads ook heel voordelig voor lokale bedrijven. Mobiele gebruikers die een zoekopdracht uitvoeren op hun smartphone, bezoeken doorgaans binnen de dag een winkel of bedrijf dat op hun scherm verschijnt dankzij Google Ads.

afbeelding voorbeeld van google ads

Ook het opvolgen van cijfergegevens heeft Google Ads netjes uitgedokterd. De tool heeft namelijk ook een functie waarmee bedrijven de prestaties van hun advertenties kunnen opvolgen. Zo ziet u meteen hoeveel gebruikers op uw website belandden en via welke parameters ze dat deden. Op basis daarvan kan u uw Google Ads bijsturen.

Zoekwoorden die organisch goed scoren

Voor Kwarto hebben we geopteerd om verschillende advertenties te laten lopen over verschillende thema’s. Denk maar aan schrijfgerief, printers … Ook lieten we de Google Ads geen volledig jaar lopen aan een minimumbudget, maar kozen we ervoor om het budget bewust in te zetten op minder maanden. Door het jaarbudget op die manier te spreiden, haalden we betere resultaten.

ROAS van €21 per gespendeerde euro

Daarnaast kozen we ook om te adverteren op zoekwoorden die organisch beter scoren, om nieuwe klanten aan te trekken. Als we even rekenen, is de ROAS – Return On Advertising Spend – voor de Google Ads campagne van Kwarto maar liefst €21 per geïnvesteerde €1.

afbeelding google ads zichtbaarheid is 64270 ROAS is 21 bezoekers vie google ads is 6640

Shopping ads

Aangezien Kwarto een winkelketen is, lijkt het op het eerste zicht logischer om in te zetten op Shopping Ads. Dit zijn advertenties die bij het intikken van een zoekwoord corresponderende producten laat zien onder ‘shopping’. Maar, aangezien de webwinkel van Kwarto een B2B-markt aanspreekt, kozen we ervoor om gewone zoekadvertenties te doen in plaats van shoppingadvertenties. 

Mailings

Ook emailmarketing blijft goed scoren op vlak van return on investment (ROI). Daarom zorgden we voor een consistente emailcampagne doorheen het jaar. We wisselden lifestylemailings af met actiemails en promofolders.

afbeelding e-mail marketing click rate is 7,82% bezoekers na e-mail is 791

Actiemails zorgden voor het meeste verkoop, maar de lifestylemailings hielpen om top of mind te blijven bij de klanten. Zo vonden heel wat klanten de weg naar de webshop van Kwarto, via de mailings.

afbeelding van een voorbeeld voor mails

Social media

Wie digitaal denkt, denkt ongetwijfeld ook aan sociale media. Ook daar zorgden we voor consistente, creatieve posts in de vorm van statische posts, animaties of reels en giveaways. Ook social advertenties over verschillende thema’s namen we voor onze rekening.

Dankzij de vlotte wisselwerking tussen Kwarto en comma, kon het bedrijf rekenen op heel wat extra volgers op sociale media, op kwalitatieve websitebezoekers en op een mooie omzet via de webshop.

Wilt u ook uw bedrijf zichtbaarder maken online en uw webwinkel een extra duw geven? Neem dan contact op met onze experten!