In de dynamische wereld van online marketing draait alles om het veroveren van de spotlight. En wat is dé ultieme sleutel daartoe? Zoekmachineoptimalisatie of SEO, natuurlijk! Maar SEO houdt meer in dan gewoon wat interessante content schrijven.

Om je website naar ongekende hoogtes te tillen in zoekmachines moet je verschillende zaken combineren. Want een zoekmachine zoals Google bekijkt je website niet met dezelfde ogen als je trouwe bezoekers, maar doorzoekt genadeloos je code. En die code moet perfect zijn. Werk dus ook goed aan je technische optimalisatie, on-page optimalisatie en off-page optimalisatie als je snel opgepikt wil worden.

Technische SEO

Technische SEO vormt de ruggengraat van je website: het is de onderliggende sitestructuur die zoekmachines helpt om je website correct te doorzoeken of ‘crawlen’, indexeren en begrijpen. Belangrijk hierbij zijn de snelheid van je website, de url-structuur en je schema-markup (die zoekmachines via microdata meer context geeft over de inhoud van je website).

On-page optimalisatie

On-page optimalisatie draait om het verbeteren van individuele webpagina’s zodat ze relevanter worden voor zoekopdrachten. Essentieel daarbij zijn:

  • Een juist gebruik van html-tags (waaronder titels, meta-beschrijvingen, koppen en alt-teksten voor afbeeldingen) zodat zoekmachines de inhoud van je pagina’s beter begrijpen.
  • Keyword-optimalisatie, waarbij je een grondig onderzoek laat uitvoeren om een strategie te bepalen voor het integreren van de meest relevante zoektermen in je content.
  • Interne linkbuilding, waarbij je een goede structuur van interne koppelingen creëert zodat zoekmachines gemakkelijker door de hiërarchie van je website navigeren en de context ervan begrijpen.

Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie is een cruciaal onderdeel van SEO. Dit focust op activiteiten buiten je eigen website die je geloofwaardigheid en autoriteit binnen jouw domein of sector vergroten. Denk aan kwalitatieve backlinks van andere websites en zorg dat je op sociale media content verspreidt en je merkbekendheid vergroot.

SEO is van onschatbare waarde voor elk bedrijf dat actief online bezig is. Het vergt meer  dan een goedgeschreven blog met een paar welgemikte zoekwoorden maar omvat ook technische optimalisatie, on-page optimalisatie en off-page optimalisatie. Een dergelijke slimme en gecombineerde aanpak verhoogt trouwens niet alleen je rangschikking in de resultaten van zoekmachines, maar ook de zichtbaarheid en groei van je bedrijf online. Een win-win voor iedereen, dus!

Hulp nodig bij je SEO-aanpak? De experts van comma, brand strategists staan klaar met raad en daad.