Natuurlijk zit jij met je bedrijf al lang op verschillende socialemediakanalen. Zorg er echter wel voor dat je altijd bij de pinken blijft want sociale media evolueren constant en lanceren regelmatig nieuwe features. Lees hieronder wat er allemaal beweegt en hoe jij daar het best op inspeelt. Zo word je binnenkort nog beter opgepikt door je doelgroep(en). 

Probeer zeker Reels in Instagram

Wist je dat Reels dé manier is om hard te groeien op Instagram? Want Instagram bezorgt sommige Reels namelijk een extra zetje dankzij een speciaal algoritme, net als TikTok. Maar hoe werkt dat en welke Reels krijgen dat extra duwtje? Dankzij een welgemikte combinatie van beeld, geluid en beweging in Reels kun jij als content maker diepere connectie maken met je kijkers. Zo zorg je voor meer betrokkenheid en een grotere impact.

Om hier het best gebruik van te maken, zijn dit jouw gouden Reels-formules:

  • Hét trucje? Maak mensen nieuwsgierig!
  • Hou het simpel en focus je op één duidelijke hoofdboodschap
  • Zorg dat je content een vibe, een gevoel, een emotie oproept
  • Denk aan je POV: maak duidelijk vanuit welk persoonlijk standpunt je vertelt en wie de hoofdrol speelt
  • Hou het spannend: boei de kijker tot en met het einde van je reel
  • Gebruik gerust beïnvloedingstechnieken door in te spelen op sympathie, autoriteit, schaarste etc.
  • Werk aan je pacing: zorg voor creatieve, entertainende shots en overgangen op een snelheid die je doelgroep aankan

Nieuwe trends bij Facebook

Het is je vast niet ontgaan dat het aantal actieve gebruikers van Facebook afneemt. Hoe ziet 2024 eruit als het van Facebook afhangt? Welke trends zijn te verwachten? En hoe kun je als bedrijf Facebook blijven inzetten om er het meeste uit te halen?

Dit zijn de populaire Facebook-trends voor 2024:

  • Privacy en veiligheid worden in 2024 de focus van Meta. Het bedrijf werkt hard aan het veiliger maken van het platform voor hun gebruikers.
  • Groepen en communities krijgen in 2024 ook grote aandacht van Facebook. Ze worden beschouwd als een essentieel onderdeel van het sociale netwerk. Daarnaast wordt het mogelijk om in  groepen ook Stories en Reels te plaatsen waarin short-form video’s een steeds grotere rol zullen gaan spelen.
  • Toename van video-content: zoals alle verwachting zal in 2024 de populariteit van video op Facebook blijven groeien. Meta blijft inzetten om de mogelijkheden op vlak van video te verbeteren op Facebook. 

Zorg voor persoonlijkheid op LinkedIn

Persoonlijke aandacht is de rode draad in de LinkedIn-trends voor 2024. Door de grote opkomst van AI verandert het zoekgedrag van mensen en dus ook de zoekmotor van Google. Om snel gevonden te worden volstaan losse zoekwoorden niet langer, want mensen zoeken steeds vaker met hele zinnen en vragen. Google speelt steeds beter in op de intentie van de zoeker. Dat is ook van tel voor LinkedIn, want we stellen vast dat Google persoonlijke LinkedIn-profielen steeds hoger toont in de zoekresultaten. Dus als je op LinkedIn jouw profiel optimaal inricht en regelmatig vakinhoudelijke kennis deelt, zul je hoger ranken in Google en mogelijk ook in de content die AI-tools aanbieden. Maar vergeet zeker ook de good old rules niet: nodig zoveel mogelijk van je connecties om de pagina te volgen, blijf actief op LinkedIn en reageer doordacht op posts van andere personen en bedrijven. Zo hou je jouw profiel springlevend!

Denk eraan, TikTok werkt anders

Op TikTok vind je vooral een doelgroep tot 35 jaar. Die doelgroep is steeds moeilijker te bereiken op de andere socialmediakanalen, zeker via advertising, dus voor hen is TikTok the way to go. Hoe kun je op dit platform als bedrijf organisch groeien? Dat is belangrijk, denk bijvoorbeeld aan je employer branding. Belangrijk om weten daarbij: het algoritme van TikTok werkt heel anders dan dat van Meta. In tegenstelling tot bv. de Instagram-tijdlijn – waar de volgorde en inhoud van content bepaald wordt op basis van mensen die je volgt en het engagement dat je laat zien – baseert het algoritme van TikTok zich op alles wat jij als gebruiker leuk vond en vindt.

Hou bij TikTok daarom altijd deze tips and tricks in het achterhoofd:

  • Voeg persoonlijkheid toe: zet je team in de kijker en laat je doelgroep kennis maken met de personen binnen je bedrijf
  • Post veel, liefst bijna dagelijks
  • Blijf actief en reageer op comments en andere TikToks
  • Zoek een niche op en laat welgemikte hashtags voor jou werken
  • Keep it fun: hou het luchtig, zet humor centraal en speel in op trends

En zie jij door al die bomen het bos niet meer? Neem dan de ervaren brand strategists van comma onder de arm en we werken samen aan een optimale online aanwezigheid! Of ontdek onze hands-on opleidingen in kleine groepen.