Onze social pagina’s recent gezien? Dan weet u dat we 20 oktober 2020 een eye tracking day hadden in de 411 om websites te testen. 20 mensen passeerden op een coronaproof manier de revue om hun ogen te laten vallen op 5 websites: Pasta e Basta, Stanwick, Strategica, Velbus, comma.
Een stapje verder
Hoe gaan wij normaal klikgedrag en de beweging van de muis na? Via Hotjar! Maar daar wilden we toch graag een stapje verder gaan. Daarom nodigden we Jelle Demanet van Apollo8 uit. Jelle is een neuropsycholoog die ons onderzoek in goede banen kwam leiden. Hij is specialist binnen zijn vakgebied en bovendien lesgever VR aan de hogeschool HOWEST.
De opdracht
20 respondenten kwamen 1 voor 1 langs in hun vastgelegd timeslot en kregen zonder bovenstaande merken te kennen 2 à 3 opdrachten per website. Er werd specifiek gevraagd om iets te zoeken op een bepaalde website. Hun handelingen werden terwijl opgenomen met 4 infraroodcamera’s die subtiel aanwezig waren. Deze camera registreert zowel de oogbeweging als de oogfixatie om zo uw zoekpatroon te ontdekken. Het duurt ongeveer 13 milliseconden om visuele informatie (afbeeldingen) te verwerken.


Na de opdrachten deden we een kort individueel interview waarin we polsten naar hun ervaringen. Vonden ze het gemakkelijk? Wat was moeilijk te vinden? Waren de sites gebruiksvriendelijk? … Alle meningen noteerden we zorgvuldig.
De resultaten
De eerste resultaten van de eye tracking kregen we al binnen. We tonen graag wat onze neuropsycholoog op zijn scherm ziet bij het verwerken van de gegevens. Eerst, waarnaar moet worden gezocht op de comma website. Dan, de zoektocht. De paarse stip is het oog van de deelnemer. Bekijk het filmpje om het hele traject te zien.

De visualisatie van alle ogen die de comma website hebben bezocht, kunt u in dit patroon zien. Deze afbeelding geeft ons de mogelijkheid om onze website te verbeteren met de gebruiker in gedachten. Hoe zien websitebezoekers onze website? Waar zoeken ze? Hoe springen ze van onderwerp naar onderwerp? Wat is de volgorde? Hoe lang kijken ze naar een onderwerp? Waar kijken ze eerst? Wat trekt hun aandacht? Het antwoord zit hierin.

Alle deelnemers wierpen hun ogen op onze homepage. Het resultaat? Een heatmap van een heel ander niveau! De rode markeringen tonen ons de meest en langst bekeken spots. Een handig overzicht in één oogopslag!

Met deze ongeziene inzichten gaan wij nu aan de slag om onze eigen comma website te optimaliseren! Binnenkort het resultaat.
Website optimalisatie
Wilt u ook graag genieten van de voordelen van eye tracking door respondenten en uw website optimaliseren op basis van een onderzoek? We voorzien per kwartaal een omnibus of kunnen het specifiek voor u opzetten. Contacteer ons voor meer info.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
14 juli 2022
De kracht van scrollytelling: neem users mee in uw verhaal
Verhalen weten te overtuigen. Ook in marketing en op het web is het ondertussen overduidelijk dat een goed verhaal de basis is van een product of dienst. Inzetten op storytelling loont dus meer dan de moeite. Wie eruit wil springen met zijn story, moet creatief uit de hoek komen. Niet alleen inhoudelijk, ook de manier waarop u uw users meeneemt in uw verhaal kan het verschil maken. De meest recente trend? Scrollytelling!
29 juni 2022
Panelgesprek: Hoe pak je je strategie voor de toekomst aan?
Ondernemen is een vak apart. Veel ondernemers hebben een goed instinct voor zaken doen. Maar alleen daarmee kom je er niet. Een goede strategie, die op tijd en stond geactualiseerd, herzien of bijgestuurd wordt, vormt het kompas. Onafhankelijk journalist Karel Cambien ging voor Business Vlaanderen in gesprek met Greetje Demuelenaere van comma, Henk en Etienne van Liif en Dimitri van Decupere & Partners over wat een goede strategie is en hoe je de juiste keuzes maakt.
16 juni 2022
Googles nieuwe Performance Max Campagnes: the best of all worlds
Dit jaar werd een nieuw campagnetype in Google Ads gelanceerd: Performance Max. Deze nieuwe campagnevorm belooft om de resultaten van campagnes te maximaliseren, aan de hand van machine learning en automatisering. De release van deze nieuwe campagnevorm genereerde alvast heel wat buzz. Zo werd de releasedatum zelfs naar voor geschoven omdat de resultaten van testcampagnes stuk voor stuk uitstekend waren. Maar wat zijn die Performance Max campagnes precies en werken ze echt zo goed?