Packaging zorgt voor de cruciale eerste indruk die consumenten krijgen van jouw brand en product. Het valt niet te onderschatten hoe sterk die eerste seconden de perceptie over de kwaliteit van het product beïnvloeden. Hoe meer je verpakking in het oog springt, hoe groter de kans dat het in de winkelwagen belandt. Maar liefst zeven op de tien consumenten beslissen welk product ze kopen op basis van hun visuele perceptie. De boodschap is duidelijk: zorg dat je opvalt op het schap!

Onderscheid je van de concurrentie

Het is belangrijk om je verpakking te doen onderscheiden zodat het meer aandacht trekt dan de concurrentie. Het design van verpakking wordt vaak ontwikkeld met een bepaalde doelgroep in gedachten, mensen die je wil overtuigen. Om sterk op te vallen, weet je dus maar best goed naast welke concurrerende merken je product in het winkelrek zal staan. Denk dan bijvoorbeeld aan colour blocking: dankzij een doordacht kleurgebruik zorg je ervoor dat je product en je merk in het oog springt. Bekende merken zoals Pick-up, Coca Cola, Tony’s Chocolonely … passen dit principe met succes toe.

Herkenbaarheid creëren én behouden

Als je wil dat consumenten je product herkennen, moet je zorgen voor consistentie in de visuele elementen. Als je packaging design steeds op eenzelfde manier opgebouwd is, zullen klanten het makkelijker onthouden en de volgende keer herkennen. Hoewel redesigns of een uplift vaak voorkomen in packaging design moet je er voorzichtig en doordacht mee omgaan. Behoud altijd een bepaald niveau van herkenbaarheid. Een groot merk dat hier te weinig aandacht aan besteedde is Tropicana. Het merk stelde in 2009 een nieuw design van hun best verkopende sinaasappelsap voor, maar dat werd een grote mislukking en kreeg veel kritiek. Reden? Alle herkenbaarheid was zoek en de omzet daalde in twee maanden spectaculair met 20%, een verlies van 30 miljoen dollar voor Tropicana. Noodgedwongen keerden ze snel terug naar hun ‘oude’ verpakkingsontwerp.

Vijf vuistregels voor succes

Less is more, zeker in branding. De consument moet snel begrijpen wat je product inhoudt en dus moet ook de verpakking duidelijk zijn, zowel qua copy als visueel. Bovendien moet het ontwerp van je verpakking een visuele impact hebben zodat je opvalt in de winkelrekken en je merk authentiek overkomt. Zorg ook voor merkconsistentie zodat je herkenbaar blijft. Verzeker je ervan dat je product getoond wordt op de verpakking, vooral bij voeding, door met fotografie of een kijkvenster te werken. Tot slot moet je bij de eerste ontwikkeling van de productverpakking al vooruit denken naar de toekomst. Ontwerp van bij het begin een visueel systematisch design dat eenvoudige wijzigingen in de visuele of andere productinformatie mogelijk maakt. Dat is de beste garantie voor een consistente productfamilie.

Interesse om jouw product te laten stralen? Ontdek de kracht van perfecte packaging design met de creatieve designers van comma!