De hoeveelheid content on- en offline blijft groeien. Bovendien ziet het er niet naar uit dat dit gaat afnemen. In 2014 werd 145 miljard dollar aan content uitgegeven, in 2019 verwacht men dat dit zal toegenomen zijn tot 313 miljard dollar. Content blijft dus een heel belangrijk onderdeel van marketing. Net daarom is het zo belangrijk dat uw content zo effectief mogelijk wordt.

Het is vrij simpel: de enige manier waarop dit mogelijk is, is door unieke, persoonlijke en waardevolle content te brengen. Het maakt zelfs niet uit of u B2B- of B2C-content produceert. Op alle vlakken is een gevecht om aandacht gaande. Als we even concreter gaan, blijken er vijf manieren te zijn om meer in het oog te springen en de concurrentie de loef af te steken. We sommen ze op:

Bezint voor u begint

Research is het begin van alle goede content. Het gaat er om dat u leert welk soort content interessant is en waarom dat zo is. Zorg ervoor dat u te weten komt wat uw klant boeit. Kijk hiervoor op social media, fora en community’s om te zien welke content de meeste aandacht krijgt (likes, shares). Op die manier hebt u nieuwe inspiratiebronnen voor trends, onderwerpen en keywords.

Vertel op een visuele en interactieve manier

Beelden zeggen meer dan woorden. Visuele content is makkelijker te herkennen en te consumeren. Probeer op een interactieve manier uw content naar voren te brengen aan de hand van infographics, afbeeldingen en video’s. Dit zal de consumptie en retentie van uw geschreven bericht alleen maar versterken. Let wel op dat u niet overdrijft. Het moet relevant blijven.

Creativiteit heerst

Creatieve content brengen is niet altijd eenvoudig. Organiseer brainstormsessies, maak mindmappen en maak het zo visueel mogelijk. Dit zorgt voor ongeremde, creatieve content. Het zal u een inzicht geven in onderwerpen die u niet eerder zag of die u niet als serieus beschouwde. Ook zal u verrast worden door de mogelijke samenhang. Als u die zaken goed kunt uitspelen, zet u al een grote stap richting storytelling.

Actualiteit en trending topics

Het inspelen op actualiteit is een effectieve manier om gebruik te maken van trending topics. Zorg er wel voor dat u daadwerkelijk iets te melden hebt. Zomaar iets schrijven, zal snel als goedkoop en te makkelijk ervaren worden door uw publiek. U kunt ook inspelen op de actualiteit met bestaande content. Koppel het bijvoorbeeeld aan gebeurtenissen als vakanties, feestdagen, sport of politieke gebeurtenissen. Zeker als u jaarlijks terugkerende events hebt.

Optimaliseer bestaande content

Het is veel efficiënter om eerst bestaande content te optimaliseren, voordat u nieuwe gaat maken. Er zit vaak een hoop research in, die kennis is waardevol. Daarnaast leert u van dit proces, wat nuttig is als u nieuwe content gaat maken. Bestaande content is tevens een goed vertrekpunt, waardoor u niet totaal vanaf scratch hoeft te beginnen.

Wees dus vooral creatief, interactief en gewoon uzelf. Denk vanuit het doel dat uw content, bericht en bedrijf iets unieks, nieuws en vooral waardevols toe moet voegen. Good luck!