Breng uw doelgroep terug naar uw website met remarketing

Als bedrijf of organisatie wilt u zoveel mogelijk prospecten uit uw doelgroep naar uw website leiden. Hiervoor kan u inzetten op SEO, SEA, social advertising, … Maar het grootste deel van uw bezoekers zal niet overgaan tot het nemen van contact of een aankoop na de 1ekennismaking met uw product of dienst. In deze blog leggen wij uit hoe je dit kunt bereiken met behulp van remarketing.

Remarketing

Een manier om meer conversie te creëren, is door remarketing te gebruiken via Facebook, Instagram of LinkedIn.

Onderstaand model legt uit hoe remarketing werkt via social media. Hoe maakt u van een prospect een klant die een conversie voltooit op uw website.

afbeelding van een flow die doorlopen wordt om advertenties te optimaliseren naar de juiste doelgroep

Installatie Pixel

Om aan de slag te gaan met remarketing is het belangrijk om een pixel, een stukje code, op uw site te installeren. Die houdt gegevens van de bezoeker bij zodra hij of zij uw website bezoekt. Voor Facebook en Instagram is dat een Facebook Pixel en voor LinkedIn een LinkedIn pixel. 

Segmenteer uw doelgroep

Dankzij deze pixel kunt u segmenteren op specifieke bezoekers. Dit gebeurt aan de hand van een specifieke URL. 

bv. Alle bezoekers die op de contactpagina van mijn site zijn gekomen wil ik een advertentie sturen. 

afbeelding van een input veld waar je je doelgroep ingeeft voor de advertentie in dit geval bezoekers van de van de website op de contact pagina

Ook kunt u segmenteren specifiek op tijd.

bv. Bezoekers die uw website de afgelopen 15 dagen hebben bezocht.

afbeelding van een input veld waar je je doelgroep ingeeft voor de van de website op de advertentie in dit geval bezoekers van de afgelopen 15 dagen

Een combinatie van beide is ook mogelijk, een specifieke URL met timing. U stelt een segment in aan de hand van een URL gekoppeld aan een timing van een aantal dagen. 

bv. Alle bezoekers die de laatste 30 dagen op mijn contactpagina zijn geweest wil ik bereiken.

afbeelding van een input veld waar je je doelgroep ingeeft voor de advertentie in dit geval bezoekers van de website op de contact pagina in de afgelopen 30 dagen met een kort liggend streepje tussen

Wanneer u zeer specifiek wilt adverteren kunt u bepaalde doelgroepen uitsluiten uit de remarketing campagne. 

bv. Alle bezoekers die op de afgelopen 15 dagen op mijn homepagina zijn geweest wil ik geen advertentie sturen.

afbeelding van een input veld waar je je doelgroep ingeeft voor de advertentie in dit geval bezoekers van de van de website op de contact pagina of in de afgelopen 15 dagen de website hebben bezocht zonder een kort liggend streepje tussen

Let op: U kunt pas starten met remarketing als uw doelgroep een bepaald aantal mensen heeft bereikt. Op Facebook en Instagram zijn dat 100 mensen en op LinkedIn 300.

Reactivatie van bestaande klanten & prospectie

Remarketing is een handig middel om oude klanten, waar u al een tijd niks meer van gehoord hebt, te reactiveren. Op deze manier komt uw doelgroep terug in aanraking met uw bedrijf. 

Naast reactivatie van oude klanten kunt u ook prospecteren via remarketing. Dit doet u door in uw targetting bestaande klanten uit te sluiten en hier enkel een advertentie te tonen aan personen die nog nooit in aanraking zijn gekomen met uw bedrijf.

Frequenties bepalen

Bij het instellen van een campagne is het belangrijk om naar de frequentie van uw advertenties te kijken. Probeer steeds te streven naar een frequentie van maximaal 5. Als bedrijf wilt u ook niet te opdringerig overkomen bij uw doelgroep. Daarom is het mogelijk om een maximum van 5x dezelfde advertentie te tonen aan éénzelfde persoon. 

A/B testing

Retargeting-campagnes zijn cruciaal! Hiermee kunt u bezoekers doen converteren die anders naar de concurrentie gaan. Belangrijk hierbij is om te testen wat werkt voor welke doelgroep. Gebruik hiervoor A/B testing. A/B testing houdt in dat u verschillende copy test, gebruik maakt van verschillende beelden en bijvoorbeeld mensen leidt naar diverse landingspagina’s. Er zijn diverse mogelijkheden om mee te googelen en te kijken wat het meest optimale werkt voor uw doelgroep.


Wilt u aan de slag gaan met remarketingadvertenties? Wij helpen u graag verder met een voorstel op maat.