Operational excellence staat voor geoptimaliseerde processen, lage kosten en hoog gebruiksgemak. Herkent u zich als bedrijf in die opsomming? Lees snel verder hoe u die kenmerken extra in de verf zet. Want met uitblinken in operational excellence verbetert u de marktpositie van uw bedrijf.

Waarvoor staat operational excellence?

Operational excellence, of operationele uitmuntendheid, is één van de waardestrategieën uit het bekende bedrijfsstrategiemodel van Wiersema en Treacy. Dat model bestaat uit drie verschillende waardestrategieën, namelijk operational excellence, product leadership en customer intimacy. Als uw bedrijf doelbewust focust op één waardestrategie creëert u een unieke toegevoegde waarde en een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten.

Met operational excellence blinkt u uit in het optimaal en efficiënt uitvoeren van alle bedrijfsprocessen. Hierbij is het belangrijk dat uw bedrijf zich inzet om alle operationele processen steeds verder te verbeteren. Door die optimalisatie is uw bedrijf in staat om de kosten zo laag mogelijk te houden. Daar plukt de klant  de vruchten van: uw bedrijf brengt producten aan de laagst mogelijke prijs op de markt.

Hoe implementeert u operational excellence in uw bedrijf?

Deze waardestrategie is gericht op het bereiken van kostleiderschap in de markt. Hierbij ligt de nadruk op het automatiseren van productieprocessen en werkprocedures om de kosten te verlagen en het gemak voor de klant te verhogen. De strategie van operational excellence is geschikt voor bedrijven met:

  • Een groot volume producten op voorraad
  • Een transactiegerichte en gestandaardiseerde productie
  • Weinig behoefte aan veel differentiatie, zoals het geval is binnen verzadigde en gestandaardiseerde markten
  • Snelle bezorgtijden
  • Oog voor het gemak van de consument
  • Kwaliteitsproducten aan een lage prijs

Zoals bij alle waardestrategieën van Wiersema en Treacy gaat het er ook bij operational excellence om dat uw bedrijf wil excelleren in de dienstverlening naar de consument. Het gaat niet specifiek om het reduceren van de eigen kosten voor het bedrijf, maar om het verlagen van de prijs voor de klant. Een goed begrip van de behoeften en de prijsbeleving van de klant zijn daarbij belangrijk. Die factoren kunnen bepaald worden dankzij marktonderzoek. De focus ligt op goedlopende en efficiënte bedrijfsprocessen waarbij producten op tijd en tegen een correcte prijs geleverd worden.

Operational excellence als waardestrategie van Colruyt: Belgisch kampioen in operational excellence

Met hun slogan “De laagste prijzen, die vind je altijd bij Colruyt” is Colruyt het meest ideale voorbeeld van een kostenleider. Hoe positioneert Colruyt zich aan de hand van de 4 P’s van de marketingmix?

  • Promotie:

Dit is het meest zichtbare communicatiemiddel in de marketingmix. Colruyt slaagt erin om alle instrumenten uit de marketingmix te combineren en zo een synergetisch effect van kostenleider te creëren.

  • Product:

Colruyt biedt de consument naast alle vertrouwde merkartikelen ook een assortiment van haar eigen ‘witte’ merken, ‘Everyday’ en ‘Boni’.

  • Prijs:

Colruyt is gekend voor zijn ‘rode prijzen’. Die garanderen de laagste prijs van elk aangeboden product. Als producten ergens anders goedkoper zijn, past Colruyt onmiddellijk de prijs aan in de winkel.

  • Plaats:

De winkels zijn sober ingericht met het oog op functionaliteit zodat klanten snel en vlot kunnen winkelen. Door het efficiënt kassasysteem bedient de medewerker de consument snel bij het afrekenen. Colruyt biedt ook gratis stalen aan in de winkel, onder de vorm van ‘proevertjes’. Typerend bij Colruyt zijn ook de winkelkarretjes zonder muntslot, de zuinige led-verlichting en eenvoudige rekken.

Operational excellence als waardestrategie van low-cost luchtvaartmaatschappijen

Het streven naar operational excellence is vandaag de dag heel sterk aanwezig in de luchtvaartsector. Luchtvaartmaatschappijen die inzetten op low-budget reizen zoals Easyjet, Ryanair en Vueling kiezen vaak voor die strategie. Ze besparen op zoveel mogelijk vlakken, zoals service tijdens de vlucht. Voor maaltijden, een televisiescherm, een stoelreservatie in het vliegtuig of ruimbagage betaalt de klant extra. Zo kunnen low-cost vliegtuigmaatschappijen tickets aanbieden tegen zeer lage prijzen.

In de huidige samenleving legt de druk van de concurrentie de lat voor kwaliteit, betrouwbaarheid, snelheid en kostenreducties steeds hoger. Aan de andere kant krijgen bedrijven wel steeds mogelijkheden aangeboden om hun processen te verbeteren en in deze waardestrategie te excelleren. Net zoals u! Kunt u als bedrijf alle kenmerken afvinken? Krijgt u zin om uw bedrijf omhoog te katapulteren in de markt? Aarzel dan niet om contact op te nemen met comma.