Pinterest is een socialmediakanaal dat u waarschijnlijk bekend in de oren klinkt. Op dit soort digitaal prikbord doen miljoenen mensen inspiratie op. U kunt er allerlei zaken visueel delen en andere ideeën ontdekken

Via de zoekfunctie zoeken mensen er naar foto’s en video’s rond bepaalde thema’s die ze dan kunnen ‘pinnen’ (bewaren) en aan een prikbord toevoegen om bij te houden. Als bedrijf kunt u gebruik maken van Pinterest Business, waar u een gratis bedrijfsprofiel kunt aanmaken. Pinterest is geen rechtstreeks verkoopkanaal maar een platform om in contact te komen met uw doelgroep. 

Maar hoe kunt u Pinterest inzetten voor uw bedrijf? Wij helpen u graag verder en tonen in enkele stappen hoe u een Pinterest-bedrijfsprofiel kunt aanmaken en ermee aan de slag kunt gaan.

STAP 1: Mijn bedrijfsprofiel opzetten

  • Kies een profielfoto, bedrijfsnaam en gebruikersnaam.
  • Bio: Wie is uw bedrijf en wat doet u?
    • Maak een aantrekkelijke omschrijving
    • 160-300 karakters
    • Tip: gebruik zoekwoorden in de bio
  • Koppel met andere socialmediakanalen (Instagram en Facebook)

STAP 2: Borden aanmaken

  • Maak tussen de 15 à 20 borden aan
    • Ga voor ongeveer 20 pins per bord
    • Plaats wat uw doelgroep wil zien of lezen
    • Zorg dat het relevant is voor uw business
    • Gebruik de juiste zoekwoorden in de titel en de omschrijving

STAP 3: Ga aan de slag met repinnen

Repinnen betekent pins van anderen opslaan op uw verschillende borden en uw account.

  • Sharing is caring: hoe meer waardevolle pins u deelt, hoe meer waarde uw eigen bedrijfsprofiel zal krijgen
  • Het is een inspiratiebron
  • Opgelet: gebruik enkel betrouwbare pins (die relevant zijn voor uw doelgroep) en hou het visueel
  • Tip: check de link en denk na over de toegevoegde waarde. Welke inspiratie zoekt uw doelgroep?

STAP 4: Start to pin

  • Zorg voor aantrekkelijke visuals
  • Het ideale formaat is 1000 x 1500 pixels
  • Zorg dat het onderwerp meteen duidelijk is
  • Tip: templates, huisstijl, logo, kleurgebruik moeten meteen herkenbaar zijn
  • Pin op de juiste borden
  • URL naar website / blog / social media post
  • Gebruik relevante zoekwoorden in de titel, omschrijving en afbeelding

STAP 5: Hoe kom ik met mijn doelgroep in contact?

  • Plaats relevante content
  • Experimenteer met verschillende soorten content
  • Volg het Pinterest-format
  • Zorg voor visuele consistentie

STAP 6: Wees consistent

  • Intensief kanaal: post en gebruik dagelijks
  • Langetermijnvisie: u zult er pas de vruchten van plukken door te werken op langere termijn
  • Stel een planning op
  • Gebruik bij elk bord en pin een titel, tekst en beeld

Tips en tricks

  • Maak gebruik van sterke beelden
  • Probeer in te spelen op nieuwe trends, seizoenen …
  • Pinterest-format (voor desktop en mobile)
  • Wees zelf actief op Pinterest
  • Maak gebruik van templates
  • Creëer unieke content
  • Stel een planning op om uw pinbord uit te breiden

Klaar om aan de slag te gaan met Pinterest? Neem gerust contact en wij helpen u graag verder!