Door Todd Bolin / CEO en eigenaar van Bolen Marketing.
We delen zeer graag het interview van marketing expert Todd Bolin over wat Tribe Global kan bijbrengen aan uw bedrijf, product, dienst…
In het begin van ons 70-jarige bestaan waren de klanten van Bolin vooral lokaal, en deden ze het liefst zaken met een lokaal bureau dat de inwoners van het middenwesten en de lokale markt op vlak van media kende. Toen ik in 1990 het bedrijf van de tweede generatie overnam, bevatte Bolin’s klantenrooster enkele van de beste en meest trotse merken in de regio (Minnesota State Fair, Minnesota Timberwolves, Midwest Federal om er maar een paar te noemen).
De technologie begon net de wereldwijde expansie van de merken te voeden. Vandaag de dag zegt 87% van de Amerikaanse bedrijven dat internationale expansie belangrijk is voor de groei op lange termijn. Om onze kennis en ons perspectief buiten onze grenzen uit te breiden, raakte Bolin in het begin van de jaren 2000 voor het eerst betrokken bij wereldwijde netwerken van agentschappen. In 2011 zagen we een kans om ons eigen netwerk op te bouwen en hebben we samen Tribe Global opgericht, een internationaal netwerk van onafhankelijke bureaus waarvan ik vandaag de dag trots ben dat ik er voorzitter van ben geweest.
Wat doet ons lidmaatschap van een wereldwijd onafhankelijk agentennetwerk voor onze klanten?
We brengen een wereldwijd perspectief
Het lidmaatschap van Tribe Global is actief en boeiend. Er worden veel samenwerkingen, gesprekken en gedeelde standpunten uitgewisseld. Persoonlijke ontmoetingen in normale jaren zorgen voor een sterke persoonlijke band en duurzame vriendschappen. Het resultaat hiervan is dat we, terwijl we in Minneapolis gevestigd zijn, een wereldwijd bewustzijn en perspectief brengen dat we toepassen op het bedrijf of de marketingkwestie van onze klant. Het feit dat we nauw verbonden zijn met een internationaal netwerk van collega’s geeft ons een verbazingwekkend middel om te anticiperen op problemen in elke uithoek van de wereld en deze vaak ook op te lossen.
Een goed voorbeeld hiervan is de ‘cultuurgevoeligheidscontrole’. Onlangs hebben we in het hele netwerk ontwerpen verspreid voor de nieuwe wereldwijde identiteit van een klant die we aan het ontwikkelen waren. We waren in staat om in een paar dagen tijd uit alle delen van de wereld feedback te krijgen over de geschiktheid en culturele gepastheid.
Virtuele schaal
Met toegang tot 2.800 getalenteerde professionals in 73 steden en 27 landen, die 34 talen spreken, hebben we de mogelijkheid om onze diensten te schalen op een manier en in een tijdsbestek dat nooit eerder mogelijk was. We stellen teams samen van uiteenlopende vaardigheden waar en wanneer we die nodig hebben, zonder dat er zware overheadkosten aan de klanten worden opgelegd.
Hier hebben we onlangs een ‘rock-star’ team van bekwame, linguïstische copywriters van verschillende creatieve bureaus rond het netwerk samengesteld om een wereldwijde B2B-merknaam te creëren die over de hele wereld werkt. Missie volbracht!
Lokale verbindingen
Overal. Een betrouwbare modefotograaf in Parijs of een gamification agency in Europa die GDPR van binnen en buiten kent, geen probleem! Met top-to-top verantwoording (wederom, we kennen en vertrouwen elkaar goed), is Tribe Global veel effectiever en efficiënter in het opsporen en oplossen van problemen dan het maken van een vlaag van willekeurige, blinde oproepen in een onbekend land.
Een voorbeeld hiervan was een B2B-klant die naar ons toe kwam op zoek naar een Brits media-agentschap dat direct met het management ‘in de regio’ kon werken om een nieuw product op de markt te brengen. Een snelle doorverwijzing en de Britse klant werkt nog steeds rechtstreeks met het bureau van de Tribe aan hun regionale behoeften. Voor deze klant was er ook Belgische media nodig waar we de juiste media matchen aan het product.
Veel Vibes
Het Tribe lidmaatschap bestaat uit bureaus met veel verschillende specialismen van PR, media, gamification, AR/VR, experiential, employer branding en industry verticals (zoals reizen/toerisme en luxe). Met toegang tot dit soort experts worden we veel waardevoller voor onze klanten en helpen we bijna elk probleem op te lossen, waar ook ter wereld.
Travelations is een initiatief van een dozijn Tribe-bureaus die samenwerken op het gebied van reizen/toerisme. Elk lid draagt bij aan thought leadership, cases en lokale/regionale perspectieven die resulteren in ‘global insights for travel marketeers’.
In landenvertalingen
Wereldwijde campagnes die niet zijn aangepast aan de lokale markt kunnen op een kilometer afstand worden gespot. Cultureel relevante vertalingen en beeldmateriaal vereisen ‘in de markt’ expertise en gevoeligheid.
Bolin creëerde een pro deo-campagne voor Survival International, een wereldwijde non-profitorganisatie die vertalingen in zes talen nodig had. Door meerdere Tribe agencies aan te spreken, konden we het nodigde materiaal in de moedertaal aan uitgevers leveren, wat resulteerde in een wereldwijd bereik voor de campagne. Ook comma, brandstrategists deed de Belgische campagne.
De uitdagingen en beloningen van marketingmerken op wereldwijde schaal zijn talrijk. En hoewel u misschien dacht dat slechts één van de grote ‘holding’-agentschappen kon helpen bij het oplossen en/of beheren van deze complexiteiten, kan uw vertrouwde bureau die uw bedrijf kent, ondersteund door een onafhankelijk bureaunetwerk dat ook doen, en waarschijnlijk beter, sneller en betaalbaarder dan die grote multinationals.
Allemaal mooie inzichten die ik alleen maar kan beamen. Als lid van de board gaan we nog sterker inzetten om het verschil te tonen en de kwalitatieve alsook de meerwaarde meetbaar te maken.
Greetje Demeulenaere
Oprichtster comma, brandstrategists
Board member Tribe Global
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
25 februari 2022
Hoeveel is uw merkwaarde waard?
De exacte waarde van een merk valt moeilijk te bepalen. Doorheen de jaren kwamen reeds verscheidene marketeers op de proppen met theorieën die merkwaarde zouden kunnen verklaren. Toch bleef die definitie eerder flou. Naast de financiële waarde van een merk, moet namelijk ook rekening gehouden worden met parameters die moeilijker in cijfers te gieten zijn. Het Amerikaanse bureau BRANDThink bracht daarom een Index op de markt om alle elementen van een merk te kunnen staven.
25 januari 2022
2022 is een jaar vol nieuwe kansen in het consumentenlandschap
Ze zijn het vertrek- en eindpunt van elke campagne. Ze vormen de spil van elk product of dienst en worden daarom bestudeerd, getypeerd en gesegmenteerd om ze op het juiste moment te kunnen bereiken: de consumenten. Zowel op wereldvlak als op marketingvlak worden tijd en geld op een andere manier gespendeerd dan pakweg vijf jaar geleden. Wij verzamelden enkele voorspellingen voor het consumentenlandschap van 2022 uit het rapport van The New Consumer en Coefficient Capital.