De laatste jaren zien we overal flat logos, een opvallende trend richting vereenvoudiging van logo’s en merkidentiteiten. Onnodige details, kleuren, gradients, schaduwen en vormen worden weggelaten in een trend die we simplification noemen.. Het resultaat is een gestript en vlak logo, zonder diepte. Als bedrijf is het een moeilijke balans. Het logo moet de story, missie en waarden weergeven, alle vervat in een minimalistisch design. Anderzijds moet het wel zijn herkenbaarheid voor bestaande klanten behouden, zodat zij zich ook blijven verbonden voelen met het merk.

Bij internationale, gekende merken lijkt zo’n aanpassing wel makkelijker aanvaard te worden. Nieuwe merken werken best eerst aan een sterk klantenvertrouwen en een herkenbare identiteit, voordat ze zich wagen aan een iets te generische look.

Flexibility

Een andere reden voor vereenvoudiging is de opkomst van digitale media. Een eenvoudig ontwerp is veelzijdiger, gemakkelijker en goedkoper aan te passen aan verschillende schermformaten en de restricties van platformen. Een eenvoudig logo behoud zijn impact en gevoel, onafhankelijk van zijn omgeving.

Industry trends

Een andere reden voor deze trend is technologische evolutie. Door het logo mee te laten evolueren lijkt het alsof het merk erg up-to-date is. Binnen de autoindustrie zien we deze trend ook. De omschakeling naar geëlektrificeerd rijden is zichtbaar in het merk. De krachtbron van wagens wijzigt radicaal en constructeurs passen dit ook toe op hun logo’s. Denk maar aan VW, BMW, Dacia, Audi, Nissan, Opel, Renault

Car logo's simplification trend

Less is more

De trend van ‘simplification’ kan ook als een reactie gezien worden op de overload aan informatie die we vandaag waarnemen. Omdat we voortdurend worden overspoeld met informatie, worden onze hersenen gedwongen om een enorme hoeveelheid data te filteren en te verwerken. Om door de ruis heen onze aandacht te trekken, zijn eenvoudige en herkenbare logos een must.

simplificatie van logo's van verschillende grote merken

Apple

Het lijkt een nieuwe trend, maar enkele iconische merken deden de oefening al lang geleden voor. Het Apple-logo heeft verschillende evoluties ondergaan sinds het eerste ontwerp. Het allereerste logo was een ets over Isaac Newton onder een appelboom. Al snel werd dit vervangen door enkel de appel als symbool. Het iconische regenbooglogo werd in 1998 vervangen door een eenvoudiger, monochroom design. Over de jaren werd het logo verder gestroomlijnd naar een zeer minimalistisch ontwerp dat tot op de dag van vandaag herkenbaar blijft.

simplificatie van Apple logo

Branding

De trend van de simplification biedt vele voordelen vanuit het oogpunt van de moderne wereld en digitale media. Het is zeer bruikbaar op alle vormen van communicatie, waardoor je merk erg wendbaar wordt en je makkelijk je merk visueel en herkenbaar kan ondersteunen. Echter, een te ver doorgedreven vereenvoudiging is negatief. Als een merk zijn unieke visuele identiteit verliest, voelen klanten zich niet langer aangesproken. Dan voelt het merk emotioneel afstandelijker en minder authentiek aan. Bij een deel van de klanten zal dit weerstand oproepen.

Hoe een klant een merk ervaart gaat echter veel verder dan het logo. De relatie tot het merk en ervaringen bepalen voor een groot deel het succes van een merk. Zorg daarom voor unieke en positieve ‘customer journeys’ en streef naar een emotionele connectie met het merk, waardoor loyaliteit ontstaat.

Conclusie

Simpel is niet altijd beter, en de focus op eenvoud mag niet ten koste gaan van identiteit en herkenbaarheid. Niet alle logo re-designs kunnen op dezelfde manier behandeld worden. Bij elk merk moet worden nagegaan hoe ver je in deze vereenvoudiging kan gaan en of deze überhaupt aan de orde is.

Ontdek onze expertise uit de eerste hand

Benieuwd wat we voor uw bedrijf specifiek kunnen betekenen? Contacteer ons voor een geheel vrijblijvend eerste gesprek. Zo ontdekken we samen waar de kansen liggen voor uw merk.

Let’s talk pictogram