Het nieuwe jaar is ondertussen goed gevorderd en het eerste kwartaal zit er bijna op. Hoog tijd om even vooruit te blikken op wat 2023 ons nog zal brengen qua social media trends. Want welke trends van 2022 zijn blijven hangen en welke zijn in volle bloei? Ontdek het hier.

#1 It’s all about short video

Wat we in 2022 al wisten blijft ook nu onverminderd gelden: op social media draait alles rond video! Maar liefst 80% van alle online content verschijnt tegenwoordig in videoformaat. Maar dat video – en vooral short video – op zo een korte termijn zo dominant zou worden, dat had niemand zien aankomen. Sociale-mediaplatformen springen voluit op de kar en geven met short, vertical video betekenis aan content. Denk maar aan features zoals Tiktok, YouTube Shorts, Instagram Reels en nu ook Facebook Reels. Het is duidelijk: short video is de nummer één trend om in 2023 verder op in te spelen, ook in offline winkelbeleving. Verticale schermen in de winkel zelf moeten deze trend dan ook naar de fysieke wereld doortrekken.

#2 Creatorship

Deze trend dook al op in 2022 maar groeide in 2023 aan een razendsnel tempo. Omdat de aangescherpte privacywetgeving op social media de gebruiker wil beschermen, mogen bedrijven zich steeds minder richten op de specifieke interesses en de demografische gegevens van gebruikers. Dat maakt het steeds uitdagender om doelgroepen nog gericht te bereiken. En dat is waar creators oplossingen bieden want zij bouwen mee aan het maken van relevante en aantrekkelijke content. Creators kunnen bijvoorbeeld influencers zijn, maar nog belangrijker en authentieker zijn je bestaande klanten die hun eigen user-generated content maken en zo mensen bereiken buiten je bestaande volgers. Niets overtuigt beter dan peer-to-peer content. Mond tot mond reclame in een digitaal jasje, zet dus sterk in op het creëren van een merk dat over de tongen gaat met een sterke community.

#3 Interactie en engagement

De voorbije jaren werd enorm gestuurd in de richting van content en minder richting het sociale element, waarmee sociale media ooit begon. De meeste impact haalden we vooral via bereik, frequentie en impressies. Maar het belang van interactie blijft bestaan en zal in 2023 opnieuw toenemen. Zie het als een trend of zelfs als een vereiste om succesvol aanwezig te blijven op sociale media. Interageren met de doelgroep – denk zeker ook aan retargeting bij advertenties – wordt weer belangrijker en daarop spelen verschillende sociale-mediakanalen dan ook in. Denk bijvoorbeeld aan polls, videoreacties, vraagstickers, etc. Niets blijft zo goed hangen als een bericht waarmee je ook effectief interactie hebt gehad.

#4 Employee advocacy

Misschien wel dé belangrijkste trend in 2023: merken zullen dit jaar meer dan ooit hun werknemers moeten aansporen om makers te worden. Sommige werknemers doen het spontaan en vertellen fier over hun bedrijf online. Ze zijn automatische creators. Anderen kunnen misschien een duwtje in de rug gebruiken. In elk geval zorgt employee advocacy voor de beste merkbekendheid en draagt het bij aan kwalitatieve sollicitanten. Als de communicatie vanuit je werknemers komt, spreken die in de eerste plaats een ander netwerk aan en voelt dit oprechter en minder gemaakt. Investeer dus ook in een werkomgeving waar uw werknemers trots op zijn en zich goed in voelen.

Benieuwd hoe je bovenstaande social media trends kan implementeren in jouw marketingstrategie? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag verder.


Ontdek onze expertise uit de eerste hand

Benieuwd wat we voor uw bedrijf specifiek kunnen betekenen? Contacteer ons voor een geheel vrijblijvend eerste gesprek. Zo ontdekken we samen waar de kansen liggen voor uw merk.

Let’s talk pictogram