Stap voor stap kunnen we terug verlangen naar een wereld zonder COVID-19. Gelet op de grote impact die het had, kunnen we ons afvragen wat we mogen verwachten post-COVID-19. Hoe zal de consument zich gedragen? We hoorden vaak zeggen “Na de coronapandemie keren we niet langer terug naar het vroegere normaal.” Maar is dat echt zo? Wat is de impact op uw marketing-en communicatiestrategie? comma gaat er even dieper op in voor u.
Online marketing wint aan belang
De pandemie heeft elke ondernemer geleerd hoe belangrijk het is om wendbaar te zijn. Inspelen op nieuwe manieren van verkopen en service bieden stonden centraal tijdens de coronaperiode. Velen zijn er dan ook van overtuigd dat dit ‘the way to go’ blijft voor de toekomst. Maar zo zwart-wit mogen we het niet zien.
De pandemie liet de consument kennismaken met andere manieren van serviceverlening. Sectoren die nooit eerder online verkochten, kwam nu in een razendsnel tempo met digitale oplossingen. En ook consumenten die nooit eerder online kochten, zagen zich er nu toch toe genoodzaakt. Zo vonden in België maar liefst 200.000 consumenten de weg naar online shopping. En wie al online kocht, doet dat nu nog meer. Zo ontstond effectief een exponentiële groei in onlineverkoop met de bijbehorende online marketing in zowat alle sectoren.
Voorzichtigheid geboden
Maar dat betekent niet dat men nu enkel nog online wil kopen. Consumenten houden voor bepaalde producten en diensten nog steeds van het fysieke contact waar ze op persoonlijk advies kunnen rekenen. Zeker voor niet-functionele aankopen blijft de consument de fysieke plek boven online service verkiezen. Maar hier wordt het wel steeds belangrijker om in te spelen op beleving. Bovendien bestaat er zoiets als het reboundeffect of knaldrang. De consument wil alles dat hij het afgelopen jaar moest missen, nu dubbel en dik herbeleven en herontdekken. In China waar de pandemie gaan liggen is, merken we een enorme terugval in online verkoop nu het normale leven terug op gang trekt. Maar de onlineverkoop blijft er wel nog steeds hoger dan het jaar voor de COVID-19-pandemie. Ook voor België zijn de eerste cijfers bekend. We kochten het voorbije jaar 127 miljoen keer iets via het internet, maar we gaven 10% minder uit.
Betrek het beste van twee werelden in uw marketingstrategie
De consument zal de nieuwe manieren van verkoop en service die hij mocht ervaren en die hem bevallen willen behouden. De nieuwe consumentenwereld zal het beste van het oude en het nieuwe worden. Denk aan een hybride mix tussen wat consumenten gewoon waren en van hielden en alle nieuwe kansen die ze mochten ontdekken tijdens de pandemie.
Het blijft dus belangrijker dan ooit om uw marketingstrategie steeds up-to-date te houden. Hou niet krampachtig vast aan het oude, maar ook niet enkel aan het nieuwe. Ga steeds op zoek naar de juiste mix waar uw klant zich goed bij voelt.
Wenst u begeleiding om voor uw klanten de juiste marketingstrategie uit te zoeken? Onze strategische marketeers kunnen u hierin waardevol advies geven.
Auteur: Galia De Fulviis
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)