Al 20 jaar versterkt comma met ons gedreven team merken voor klanten wereldwijd, in heel diverse sectoren. Concreet onderzoeken onze strategische experts samen met onze klanten hoe ze duurzaam kunnen groeien. Daarna helpen we die visie holistisch te vertalen. Héél uniek voor comma is dat we ons daarbij altijd de vraag stellen hoe we dat doen mét oog voor mens en milieu. En die inspanning leidde tot een heel straffe prestatie: als eerste Belgische marketingbedrijf behaalde comma het uiterst strenge B Corp-label!

Onze interactieve workshops rond strategie, positionering en digitale marketing leiden onveranderlijk tot een nieuwe visie en strategie bij klanten. Daarna gooit ons creatief dream team zich op de ontwikkeling en uitrol van een marketing- en communicatieplan. Daarin zijn we al lang krakken! Maar van bij de start had comma ook het hart op de juiste plaats.

Meer dan cijfers

Voor ons is ondernemen zoveel méér dan cijfers bij elkaar tellen. We hebben grote aandacht voor mens en milieu en werken heel actief rond corporate social responsibility. En dat blijft niet bij loze woorden. Want CSR gaat over meer dan zonnepanelen leggen of papier recycleren, ook al doen we dat natuurlijk ook 😊.

Zo zitten de 5 P’s (People, Planet, Prosperity, Partnership en Peace) via onze deelname aan het Charter Duurzaam Ondernemen van VOKA al lang stevig verankerd in het bedrijf. We richtten Peace for Talent op, een platform rond werkgeluk en talentontwikkeling. We werken mee aan heel wat mooie projecten met maatschappelijke impact in binnen- en buitenland. We zijn X2-ambassadeurs rond gendergelijkwaardigheid. We verkleinen heel bewust onze ecologische voetafdruk. Te veel om hier allemaal op te noemen, eigenlijk.

B Corp, de internationale CSR-referentie

Omdat we voelden dat we uitzonderlijk sterk staan in CSR, stelden we ons kandidaat voor het prestigieuze B Corp-label. B Corporation is dé referentie waaraan veel internationale bedrijven zich spiegelen. Het is geen sinecure om dat label te behalen want je moet voldoen aan heel strenge voorwaarden en een lang evaluatieproces. Over elk aspect van je duurzame en sociale bedrijfsvoering (waaronder customer stewardship, milieubeheer, economische impact, diversiteit, loopbaanontwikkeling, financiële zekerheid etc.) worden gerichte vragen gesteld en de nodige bewijsstukken voorgelegd. Op basis van dat onderzoek krijg je een score: enkel wie meer dan 80 behaalt, mag zich B Corp noemen. Die score wordt trouwens elke drie jaar kritisch herbekeken en het is de bedoeling dat je steeds hoger scoort, zodat B Corp-bedrijven als voorbeeld en inspiratie blijven fungeren.

Fier op onze hoge score

Comma doorliep de hele procedure en behaalde een monsterscore van 92,9! Een serieuze pluim op onze hoed als je bedenkt dat er over de hele wereld momenteel maar 8.580 bedrijven het B Corp-label mogen dragen, waarvan slechts 85 met hoofdkwartier in België. Comma is dus enorm fier op het label, ook al omdat we daarmee het eerste en tot nu toe enige strategische marketingbureau in België zijn dat de erkenning behaalde. We timmerden 20 jaar aan de weg naar dit mooie resultaat! En met die opgedane ervaring kunnen we nu ook nog beter klanten begeleiden die de 2030 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties willen behalen.

“We zijn trots dat we tot die kleine krans bedrijven behoren die voluit de schouders zetten onder een betere wereld, met oog voor mens en milieu. Zowel ons team als klanten, milieu en maatschappelijk engagement komen aan bod bij de B Corp-screening.” zegt co-founder Wouter Casteleyn.

 

“Het behalen van het B Corp-label voelt echt als een beloning na 20 jaar hard werken als ondernemer. Bij comma houden we constant rekening met mens, milieu, ons team en onze klanten. We kijken over grenzen heen en dragen overal waar mogelijk ons steentje bij. We zijn trots dat we die overtuiging en kennis kunnen uitstralen en overbrengen naar anderen. Zo inspireren we hen al 20 jaar met thema’s die er echt toe doen.” voegt co-founder Greetje Demuelenaere er glunderend aan toe.

 

team comma

Hulp nodig bij jouw CSR-strategie?

Wil jouw bedrijf ook de 2030 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties halen? Ons multidisciplinair team van experten zet je graag op weg naar meer duurzame maatschappelijke en sociale impact. Ons B Corp-label bewijst het nog eens overduidelijk: comma weet van aanpakken als het gaat om people, planet, prosperity, partnership en peace.