De overstap maken van flessenwater naar leidingwater heeft voor comma wat voeten in de aarde gehad. Water uit de kraan drinken is voor veel mensen iets vies. Op vakantie is het de gewoonste zaak van de wereld om water uit de kraan op tafel geserveerd te krijgen, maar thuis is het een ander verhaal.
Weerstand overwinnen
Een eerste stap was het introduceren van een herbruikbare fles. Wij kozen voor een dopper maar er zijn tal van alternatieven: join the pipe, bobble, 24 Bottles, Elemental bottles, Klean Kanteen … De verpakking speelt een belangrijke rol. Plots zag ik heel wat teamleden leidingwater drinken uit een een herbruikbare fles. Water uit de kraan smaakt dus lekkerder als het in een toffe fles zit.
Toch waren nog niet alle teamleden overtuigd dat kraantjeswater gezond is. Er gaan verhalen de ronde dat in ons water soms reststoffen zitten die niet goed zijn voor ons. Extra filtering zou een oplossing kunnen bieden en zo geschiedde de volgende stap.Na een marktonderzoek van de verschillende aanbieders van watertapsystemen kwamen we uit bij Robinetto. De oprichter Patrick Doyen werkte 25 jaar in de drankindustrie en was zelfs marketingdirecteur bij Coca-Cola. Hij wou iets doen aan de negatieve effecten van flessenwater en water uit plastic flessen. De negatieve impact op het milieu (plastic) en het klimaat (verhoging CO2-uitstoot door transport) kan dankzij het drinken van leidingwater exponentieel verminderd worden. Hij stapte mee in cbva De Leiding, een coöperatie die via Robinetto zoveel mogelijk watertapsystemen aan de man wil brengen. Hun focus ligt op grote events, horecazaken en bedrijven. Kleine interventies kunnen dus grote positieve gevolgen hebben. De keuze was snel gemaakt. Aan onze bar was nog een geschikt plekje over, en zo staat er sinds augustus een watertap bij ons op kantoor. We serveren er plat – en bruisend water. Onze teamleden drinken meer water dan ooit en onze gasten vinden het fijn om water uit een vis te drinken. Iedereen tevreden dus! Onze planeet vaart er wel mee en onze portemonnee is ook niet ontevreden.
Volgende keer vertel ik graag meer over www.sogetinformed.com. Een project waar we met comma, mee onze schouders onder zetten.
Wouter Casteleyn
HR & Innovation
Oprichter comma, brandstrategists
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)