Het logo is dat onderdeel van uw huisstijl waaraan uw merk te herkennen is. Het bestaat uit verschillende visuele elementen zoals de vorm en de kleur. Ook het frame kan zo’n visueel element zijn dat deel uitmaakt van uw logo. Al deze elementen zijn meer dan gewoon manieren om uw logo mooi en speciaal te maken. Ze beïnvloeden ook de merkbeleving en het is bewezen dat het gebruik van een frame een invloed kan hebben op de koopintentie.
Onderzoekers onderzochten hoe situationele factoren een invloed kunnen hebben op de symbolische associaties die voortkomen uit visuele ontwerpelementen. Daarnaast onderzochten ze ook de invloed daarvan op de koopintentie.
Daarin kadert de invloed die een frame rond uw logo kan hebben. Roept dat frame bescherming op, of creëert het juist een gevoel van beperking? De mate van de invloed van dat frame zou afhangen van hoe de consument het risico van de aankoop inschat. Wanneer er een hoge risicoperceptie is zou een frame rond het logo een gevoel van bescherming oproepen. De consument krijgt dus een positief gevoel van veiligheid, waardoor de koopintentie zou verhogen. Bij een lage risicoperceptie vindt het omgekeerde effect plaats.
Een frame rond uw logo kan dus wel degelijk een impact hebben op de merkbeleving en de koopintentie. Aangezien deze impact bepaald wordt door de risicoperceptie is het noodzakelijk dat designers en marketeers hier rekening mee houden. Even voor de duidelijkheid: wanneer er een hoge risicoperceptie is, is het interessant om een frame te gebruiken, dat kan toepasselijk zijn voor bijvoorbeeld automerken of verzekeringen. Bij een lage risicoperceptie gebruikt u beter geen frame. Dat is dan eerder het geval bij kleinere aankopen zoals teenslippers, een balpen of plakband bijvoorbeeld.
Ook nieuwe merken kunnen hiervan gebruikmaken. Rond nieuwe merken heerst namelijk een groter risico omdat ze nog onbekend zijn. Een frame rond het logo kan dat risicogevoel verminderen. In een later stadium, wanneer de consument bekend geraakt is met het merk, kan het frame weggelaten worden.
Bron: Journal of Consumer Research
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)