De grootste sociale media hadden het al, maar op LinkedIn was het nog even wachten. Sinds kort pakt ook de populaire professionele netwerksite uit met een donkere modus, ook wel dark mode genoemd. In België was het even wachten op de functie, maar naast de standaard lichte modus kunt u ondertussen dus ook kiezen voor het gebruiken van dark mode bij het gebruik van de LinkedIn-app en -website.  

Of LinkedIn nu beschouwd wordt als een werkgerelateerd socialmediaplatform of eerder als een pure business-tool, het aantal actieve gebruikers blijft aantikken. Wereldwijd hebben 740 miljoen gebruikers een profiel op de netwerksite. Opvallend daarbij is dat 57% van het gebruikersverkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Meer dan de helft kiest er dus voor om het platform te bekijken via hun smartphone. Ook ’s avonds is het makkelijk om nog snel even door de app te scrollen. Handig om de recentste professionele updates mee te krijgen, minder handig om de volgende ochtend uitgerust aan de dag te beginnen.

Blauw licht

Want dat veelvuldig schermgebruik een negatieve invloed heeft op de nachtrust is oud nieuws. Onze geliefde schermen gaan helaas hand in hand met blauw licht: lichtstralen die onze biologische klok beïnvloeden. Naast een verminderde slaapkwaliteit zorgt blauw licht ook voor vermoeide ogen. Vooral ’s avonds is het lastig om naar een felverlicht scherm te staren. Als tegengewicht introduceerden heel wat websites en applicaties de donkere modus. Sinds 2015 integreerde de ene na de andere digitale speler een donker thema in hun grafische vormgeving. 

Makkelijker lezen

Hoewel het voor sommigen vooral een esthetisch overwogen keuze blijft, merken andere gebruikers dat een donker thema meer rust geeft bij het lezen van hun scherm. Ook voor wie in het algemeen gevoelig is voor fel licht is de donkere modus een welgekomen optie. Fans van het donkere thema zullen de nieuwe functie op LinkedIn dus warm onthalen. Zelf ziet LinkedIn de dark mode als een kans om het platform toegankelijker te maken voor gebruikers. Bij het uitrollen van het nieuwe thema liet LinkedIn wel weten dat bedrijven best even testen of hun logo’s wel nog altijd goed uitkomen in het nieuwe jasje. Hieronder vindt u alvast hoe u kunt schakelen tussen het licht en donkere thema. 

afbeelding LinkedIn in lichte en donkere thema
source: AdWeek

Hoe overschakelen naar het donkere of lichte thema op mobiele apparaten?

  1. Tik op uw profielfoto en tik vervolgens op Instellingen.
  2. Tik op het tabblad Accountvoorkeuren.
  3. Tik op Donkere modus onder Weergave.
  4. Hier kunt u kiezen uit
  5. Apparaatinstelling: dit is standaard geselecteerd voor gebruikers met de donkere modus ingeschakeld op hun apparaat.
  6. Donkere modus: om over te schakelen naar de donkere modus.
  7. Lichtmodus: om over te schakelen naar de lichte modus.
  8. Wijzigingen worden automatisch opgeslagen.

Hoe overschakelen naar het donkere of lichte thema op desktop?

  1. Klik boven aan uw LinkedIn-homepagina op het pictogram Ik.
  2. Selecteer Instellingen en privacy in het keuzemenu.
  3. Klik aan de linkerkant op Accountvoorkeuren.
  4. Klik in de sectie Weergave op Wijzigen naast Donkere modus.
  5. Hier kunt u kiezen uit
  6. Apparaatinstelling: dit is standaard geselecteerd voor gebruikers met de donkere modus ingeschakeld op hun apparaat.
  7. Donkere modus: oOm over te schakelen naar de donkere modus.
  8. Lichtmodus: om over te schakelen naar de lichtmodus.
  9. Wijzigingen worden automatisch opgeslagen.

Wilt u graag meer weten over LinkedIn? Wij helpen u graag verder!