Hoe effectief is uw social brand? Hoe goed bent u in het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het opbouwen van relaties? Benieuwd? Het social selling dashboard van LinkedIn maakt het mogelijk om al deze dingen te weten te komen. Een tijdje geleden schreven wij trouwens al een blogpost over social selling, die kan misschien even uw geheugen opfrissen.
Wie goed scoort op het social dashboard boekt ook betere resultaten. Jammer genoeg is de tool betalend, maar u kunt het wel één keer gratis testen. Het proberen waard, denken wij. Maar hoe werkt het nu precies? Dankzij het social selling dashboard kunt u zien hoe u presteert op LinkedIn in verhouding tot andere gebruikers. Hiervoor worden 4 onderdelen gemeten op een schaal van 0 tot 100:
1. Vestig uw ‘personal brand’
Maak uw profiel zo compleet mogelijk. Zorg voor een goede profielfoto, een duidelijke headline, een samenvatting, ervaring, skills… Wanneer u dat doet houdt u de hele tijd de consument, met zijn wensen en behoeften, in uw achterhoofd. LinkedIn maakt het ook mogelijk media toe te voegen aan uw profiel. Zo kunt u bijvoorbeeld een soort portfolio opbouwen waardoor volgers uw werk kunnen bekijken. Naast een compleet profiel is het ook zeer belangrijk om relevante en kwalitatieve content te delen en in interactie te gaan met uw volgers.
2. Find the right people
De juiste mensen vinden is natuurlijk belangrijk in een commerciële context. LinkedIn stelt enkele tools beschikbaar om u hierbij te helpen. Door lid te worden van groepen kunt u ook prospecten ontmoeten, wat uiteindelijk kan leiden tot een relatie. Daarnaast toont LinkedIn u wie uw profiel bekeek. Door dat af en toe te monitoren kunt u contacten leggen met relevante bezoekers.
3. Engage with insights
In een commerciële context is het begrijpen van customer insights belangrijk. Klanten voelen zich graag begrepen en bedrijven die hierop inspelen boeken betere resultaten. Zorg ervoor dat u een vertrouwelijke en betrouwbare bron van informatie wordt door het posten van relevante content. Zorg dat u op de hoogte bent van sectornieuws zodat uw LinkedIn profiel up-to-date blijft. Daarnaast is het ook belangrijk dat u zelf reageert op content die uw volgers delen. Ten laatste biedt LinkedIn heel wat relevante informatie over uw volgers en bezoekers. Maak ook gebruik van die informatie wanneer u in contact treedt met die personen.
4. Build relationships
Het opbouwen van relaties en een sterk netwerk kan in uw voordeel spelen in een commerciële context. Een groot netwerk biedt extra veel kansen om prospecten te ontmoeten. Connecteer met dat netwerk én met die prospecten. Daarnaast zijn relaties met ‘decision makers’ zeer belangrijk, omdat zij veel invloed hebben. Ga daarom relaties aan met meerdere decision makers. En last but not least, focus u niet alleen op de buitenwereld, hecht ook belang aan de mensen binnen uw bedrijf zelf. Connecteer ook met hen, want zij zijn voor u een link naar de buitenwereld. Bij dat alles blijft het natuurlijk niet bij één keer connecteren, het opbouwen van waardevolle relaties vergt wel wat meer moeite. Zorg dat volgers uw bedrijf regelmatig te zien krijgen met relevante content zodat u top of mind blijft.
Ziezo, deze vier elementen vormen de basis van social selling. Elk van deze onderdelen wordt gescoord op 25 punten. Zo krijgt u een gemiddelde score te zien, hoe u het doet in vergelijking met de bedrijfstak waartoe u behoort. Maar ook een persoonlijke score, ten opzichte van uw eigen netwerk. Door aandacht te besteden aan elk van deze 4 aspecten kunt u uw score verbeteren. Benieuwd naar hoe zo’n social selling dashboard eruit ziet? Klik hier.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)