De war for talent, een term die voor het eerst ter sprake kwam in 1997 door McKinsey & Company is haast niet meer weg te denken. Ook wel bekend als de uitdaging die bedrijven ervaren om geschikte werknemers aan te trekken én te behouden. Voor de veel gevraagde, unieke profielen kan deze strijd hard gevoerd worden: van het aanbieden van torenhoge salarissen tot enorme extralegale voordelen, tegen grote multinationals is het vaak moeilijk opboksen als KMO.
De war for talent woedt al enige tijd, maar de laatste jaren is de oorsprong van het probleem veranderd. Van tijden vol economische moeilijkheden is de shift nu vooral te wijten aan de demografische veranderingen zoals de vergrijzing in de maatschappij, een langere levensduur en een verlaagd geboortecijfer. Daarnaast doen de jongere generaties steeds vaker aan jobhopping, wat wil zeggen dat ze minder loyaal zijn aan hun werkgever. Kortom, het ziet er niet naar uit dat deze war for talent snel voorbij zal zijn.
Dus wat kan jij doen om de juiste werknemers aan te trekken én te behouden?
Communiceer duidelijk over persoonlijke trajecten en groeimogelijkheden
Open en duidelijke communicatie is van levensbelang. Laat werknemers weten welke trajecten ze kunnen bewandelen en wat de mogelijkheden zijn die nog kunnen volgen. Hecht hierbij belang aan de persoonlijke groeiperspectieven: sommige werknemers blijven graag lang in de functie waarvoor ze solliciteerden, anderen evolueren liever richting een functie met meer verantwoordelijkheid.
Luister naar de inbreng en meningen van de werknemers
Het team bepaalt de werksfeer en de resultaten die worden geleverd. Een team die zich goed voelt, presteert beter. Een goede werkatmosfeer kan enkel wanneer er geluisterd wordt naar de individuele inbreng en meningen van het team. Enkel zo kan je ontdekken waar er problemen of frustraties zijn en deze gericht aanpakken.
Maak tijd voor teambuildings
Het hoeft niet altijd te serieus te zijn. Door tijd te voorzien waarin het team in een ontspannen setting kan bijpraten en elkaar beter leren kennen, zal dit ook positieve gevolgen hebben op de werkvloer. Collega’s krijgen zo de kans om elkaar beter te leren kennen en een sterke band op te bouwen.
Onderhoud een goede relatie met ex-werknemers
Vroeg of laat zullen er werknemers het bedrijf verlaten, dat is onvermijdelijk. Het is dan ook van belang dat ook dit vertrek op een positieve manier verloopt. Koester geen negatieve gevoelens tegenover deze ex-werknemer maar laat die persoon in goede omstandigheden vertrekken. Een vlot vertrek zal geapprecieerd en onthouden worden. Zo zorg je ervoor dat je imago als goede werkgever ook door ex-collega’s wordt verdergezet.
Vermijd toxische werknemers
Werknemers binnen het team die enkel zorgen voor frustratie, demotivatie en ruzies zorgen voor een negatieve werksfeer. Dit brengt teweeg dat ook de andere medewerkers minder graag komen werken en minder gemotiveerd zijn. Zorg ervoor dat deze werknemers hun gedrag veranderen of laat deze het team verlaten. Communiceer dan ook duidelijk naar de rest van het team over de reden van vertrek.
Onderneem acties waarvoor je niet onmiddellijk iets terug krijgt
Doe met het team ook activiteiten die bijdragen aan de maatschappij: van het ruimen van straatafval tot het steunen en/of sponsoren van goede doelen. Dit draagt ook bij aan de interne motivatie en teamspirit.
Communiceer je missie, visie & doelen
Weten waar het bedrijf voor staat en welke doelen worden nagestreefd is iets dat vaak niet duidelijk is voor de werknemers. Toch is dit enorm belangrijk om dit te communiceren binnen het team. De bestaansreden en doelen zijn zaken die het team duidelijkheid brengen en motiveren om te blijven streven naar vooruitgang en groei.
Peace for Talent: werkgeluk & talentontwikkeling
Bij comma begrijpen we de uitdagingen waar bedrijven mee te maken hebben in de hedendaagse arbeidsmarkt. Als antwoord op de groeiende ‘war for talent’ hebben de oprichters van comma, Wouter Casteleyn & Greetje Demeulenaere Peace for Talent in het leven geroepen, een baanbrekend initiatief dat een nieuwe benadering biedt voor het ontgrendelen van organisatiegroei.
In plaats van oppervlakkige oplossingen zoals traditionele employer branding, omarmt Peace for Talent een diepgaandere en holistische aanpak. We duiken diep in de kern van uw organisatie, begrijpen de cultuur tot in de details en werken samen met u aan het creëren van een omgeving waarin welzijn, talentontwikkeling en een mensen-centrische benadering centraal staan.
Als je deze zaken goed uitvoert ben je al een stap dichter bij het winnen van de war for talent. Hulp nodig bij het afbakenen van een duidelijke missie en visie? Of nood aan nieuwe employer branding? Neem gerust contact op.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)