Heb je het gat in de markt gevonden? Sta je te popelen om je eigen bedrijf uit de grond te stampen? Dan kom je al vlug bij je eerste belangrijke keuze. Die van je merknaam. Het belang van een sterke merknaam kan niet worden onderschat. Het kan het verschil maken tussen een succesvolle onderneming en een mislukking. Maar wat maakt een merknaam nu eigenlijk succesvol? En hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw merknaam opvalt en blijft hangen bij jouw doelgroep? In deze blogpost ontdek je alles wat je moet weten over het creëren van een succesvolle merknaam.

Merknaam als essentie

Voordat je begint met het ontwikkelen van je merknaam, is het belangrijk om het verhaal achter je bedrijf op punt te zetten. Wat is je missie en visie? Wat zijn de kernwaarden? Wat maakt jouw bedrijf of organisatie uniek ten opzichte van de concurrentie? Het is belangrijk om deze elementen vast te leggen, omdat ze de basis vormen voor de merkessentie.

De merkessentie is het hart van je merk. Het is de belofte die je doet aan je klanten en het geeft aan waar je voor staat als bedrijf of organisatie. Het kan gaan om de kwaliteit van je producten of diensten, de ervaring die je biedt aan je klanten, de waarden die je uitdraagt, of een combinatie van deze factoren. Het is belangrijk om de merkessentie te vertalen naar een krachtige merknaam die deze belofte over brengt en die blijft hangen bij je doelgroep.

Creatief in creatie van een merknaam

Een merknaam is het uithangbord van je bedrijf. Deze moet zowel uniek als pakkend zijn, enige creativiteit is hier zeker welkom. Maar hoe bedenk je zo’n creatieve naam? Via brainstormsessies over het onderzoeken van concurrenten tot het gebruik van woordspelingen of alliteraties – er zijn verschillende manieren om tot een unieke merknaam te komen. Als je niet weet waar te beginnen, kun je altijd een bedrijf inschakelen die daar meer ervaring in heeft. Onthoud alvast dat een geweldige merknaam niet alleen relevant en gemakkelijk te onthouden moet zijn, maar ook de essentie van je merk moet uitstralen en je onderscheidende kracht moet benadrukken.

From long to shortlist

Na het creatieve proces hoe je een uitgebreide lijst over met mogelijke merknamen. Nu maak je het best gebruik van een aantal tools om van deze longlist naar een shortlist te gaan.

  1. Ga na in een merkregister of de namen op uw longlist nog niet in gebruik zijn. Is de naam die u op het oog had al in gebruik in een bepaalde sector die niets te maken heeft met de sector waarin u actief wilt worden dan kunt u deze naam toch gebruiken.
  2. Check de klasses (sectoren) waartoe u wilt behoren. Bij de aanvraag voor uw merknaam moet u aangeven in welke sectoren u allemaal actief wilt zijn. De door jou gekozen producten en diensten bepalen de beschermingsomvang van je merk (de reikwijdte van de bescherming). Je merkrecht geldt dus alleen voor de producten en diensten die je vermeldt. Denk er daarom goed over na welke je kiest, want nadat je merk is ingediend, kun je er geen nieuwe meer aan toevoegen.
  3. Bekijk of de domeinnamen in overeenstemming met je merk nog beschikbaar zijn voor je toekomstige site.

Zo kom je tot een shortlist met beschikbare namen. Al wat er je dan nog rest is de knoop doorhakken. En je communicatie er op afstemmen natuurlijk. Begeleiding nodig bij de keuze van uw merknaam? Neem contact op.