Guerrillamarketing is trending maar wat betekent het concreet? Guerrillamarketing is dé marketingtechniek om zich te onderscheiden van andere spelers in de markt. Het werd bedacht door de Amerikaanse marketeer Jay Conrad Levinson. Het doel? Met beperkte middelen toch zoveel mogelijk publiciteit krijgen in een korte tijdspanne. Dat kan aan de hand van speelse, creatieve en liefst interactieve acties die op een positieve manier de aandacht van uw doelgroep trekken. Combineer dit met social media en er gaat een sneeuwbal aan het rollen die zich snel verspreidt. Het is de ideale techniek voor startende ondernemers want dit type actie gaan mensen vaak zelf actief delen op social media.
Merkbekendheid opbouwen als drijvende kracht
Binnen uw marketingmix is het belangrijk om goed na te denken welke techniek u op welk moment in uw funnel inzet. Bent u een merk dat nog veel merkbekendheid moet opbouwen, dan kan guerrillamarketing een uitstekende tool zijn om buzz te creëren. Het is goedkoper dan traditionele marketingtechnieken maar vraagt wel om een grote dosis out-of-the-box denken als sleutel tot succes!
Tips voor succesvolle guerrillamarketing
Starten met guerrillamarketing vraagt om een grondige analyse van uw merkwaarden en uw doelgroep. U mag nog zo creatief uit de hoek komen als u wilt, maar als het resultaat niet past bij uw merkidentiteit, bent u eraan voor de moeite.
Start dus met een antwoord op de volgende vragen:
- Wie is uw doelgroep? Wat drijft hen en waarom moeten ze voor u kiezen?
- Wat wilt u bereiken met uw event?
- Maak een mindmap om beter in het creatieve denkproces te komen. Bij deze marketingtechniek draait alles rond creativiteit en originaliteit.
- Gebruik ongebruikelijke communicatiemiddelen zoals deuren, toiletten, bomen …
- Een onverwacht element toevoegen werkt verrassend.
- Leg uw timing goed vast én kies een uitstekende locatie.
Hou in al uw originaliteit wél rekening met eventuele wettelijke regels. Het straatbeeld biedt veel kansen maar u mag niet zomaar alles vrij doen in de openbare ruimte.
Guerrillamarketing in België
We kijken vaak naar het buitenland voor creatieve guerrillamarketingacties. Maar ook nationaal kennen we een sterk voorbeeld: “Push to add drama”. In 2012 lanceerde het Amerikaanse online tv-kanaal TNT hun zender in België. Om de introductie kracht bij te zetten, lanceerde men een originele actie om hun tagline “We know drama” om te zetten in een verhaal dat mensen massaal wilden delen. In een rustig Vlaams dorpscentrum plaatste men een grote rode drukknop met de call to action “Push to add drama”. Mensen die het aandurfden, kregen dan plots te maken met een opeenvolging van dramatische én zotte events. Benieuwd wat ze beleefden? Bekijk dan snel deze video:
Wall of fame
3M Security Glass
Actie van 3M rond supersterk kogelvrij glas in Canada. Leuk weetje: het geld blijkt ook echt te zijn!
Mini
Actie van Mini rond extra laadruimte. Campagne is gemaakt door studenten van de Miami Ad School.
Opnieuw een actie van Mini rond het nieuwe type SIZE.
Volkswagen vs. Porsche
Actie van Volkswagen vs. Porsche.
Overheid
Actie om ook achterin de wagen de gordel om te doen.
Koleston Naturals
Actie rond de haarverf van Koleston Naturals.
Save Energy
Actie om energie te besparen en de lichten uit te doen wanneer men weg is.
Papa Johns
Actie voor het pizza bedrijf Papa Johns in Peru. Het creëert de illusie van een pizza bezorger aan je deur.
Frontline
Actie rond anti-vlooienmiddel voor dieren.
Colgate
Actie van Colgate tandpasta. Reminder om de tanden te poetsen na het snoepen.
Op zoek naar de geschikte communicatiemix voor uw merk? Onze strategische marketeers helpen u op weg.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)