Uit het halfjaarlijkse Matrix-onderzoek van IAB blijkt dat in 2016 gemiddeld een derde (34%) van het mediabudget van Belgische adverteerders naar digitale touchpoints ging. Hierbij zien we het gebruik van programmatic advertising stijgen. Wij verzamelden voor jullie enkele belangrijke inzichten.

Bedrijven die beschikken over beperktere mediabudgetten neigen nog meer naar de digitale touchpoints. Daar ligt het aandeel gevoelig hoger dan een derde. Bedrijven met een budget van 500.000 tot 1 miljoen euro besteden al snel 40% van dat budget uit aan het digitale. Bij bedrijven met een budget van minder dan 100.000 euro zien we dat dat tot 57% kan gaan.

De vier meest opvallende kanalen hier zijn: social (22%), search (22%), display (21%) en video (16%). Bij social en search spreken we van wereldspelers zoals Facebook, Google, Microsoft, Yahoo, Twitter en LinkedIn. Bij video zien we voornamelijk YouTube opduiken. Dat betekent dat meer dan de helft van de digitale mediabudgetten naar internationale spelers gaat.

In 2016 werd 37% van de digitale mediabestedingen via programmatic advertising aangekocht, een online veilingsysteem voor advertentieruimte. Hier is een duidelijke stijging zichtbaar tegenover het jaar ervoor, toen nog maar 31% van de mediabestedingen via programmatic advertising gebeurde. Zowel adverteerders als bureaus zien dat nog toenemen. Opvallend is dat 60% van de bureaus een verdere groei voorspellen terwijl slechts 6% van de adverteerders een sterke of matige groei verwachten. 38% van de adverteerders verklaarde ook niet echt te begrijpen wat programmatic precies inhoudt.

Bron: IAB Belgium