Goed nieuws: netwerken, fysiek contact en ouderwets verkopen blijft bestaan. Social selling vervangt het verkopen op de ‘ouderwetse’ manier niet, maar het versterkt de huidige aanpak. Hoe dat? Lees hier meer!

Social selling?

Met social selling draait u het traditionele verkoopproces om en kunt u op een warme manier uw doelgroep benaderen om tot een verkoopovereenkomst te komen. U zorgt ervoor dat de klant naar u komt.

Als personal brand staat u centraal in dit proces. U deelt online kennis van uw bedrijf via de social mediakanalen waar uw prospect zich begeeft en u gaat de interactie aan met uw volgers.

Het doel van social selling is het creëren van waarde, nieuwsgierigheid opwekken en kennis delen met prospecten en klanten om uiteindelijk verkoop te stimuleren.

Als bedrijf bent u de expert die in het bezit is van alle waardevolle informatie die u met uw doelgroep gaat delen. Dat kunt u doen aan de hand van tips, artikels die u schrijft of leuke video’s die u deelt. Zorg ervoor dat de strategie en de middelen die u kiest een link hebben met uw bedrijf, zodat het authentiek is en dat u gemotiveerd blijft gedurende het gehele proces.

De mens staat centraal

Bij social selling staat de mens centraal. Uw personal branding is ontzettend belangrijk. Durf uw visie over uw vakgebied uit te dragen en durf uw kennis te delen in de markt. Laat uzelf zien als bedrijf, zonder te veel op te scheppen. Inspireer klanten en prospecten en neem ze mee in uw verhaal.

Social business

Social selling vloeit voort uit social business. Bedrijven die sociaal actief zijn, passen hun stijl aan om de klant centraler te zetten. Inlevingsvermogen is hierbij zeer belangrijk. Begrijp welke problemen de klant heeft en adviseer hem daarbij.

Vertrouwen

Door online content te delen, uw visie te verspreiden en interactie aan te gaan met uw community, creëert u online vertrouwen. De klant of prospect ziet deze informatie online en hierdoor ontstaat er een band. Als er dan een verkoopovereenkomst komt en u ziet elkaar voor de eerste keer, is er al een gevoel van herkenning, het komt vertrouwder over.

Persoonlijke boodschap

De boodschap bij social selling moet gepersonaliseerd en aangepast worden aan de ontvanger. Via social media is een gerichte en heldere boodschap noodzakelijk om op te vallen en zo interactie met klanten en prospecten te stimuleren.

Het contact moet persoonlijk zijn en een specifieke oplossing bieden voor het probleem van die ene klant. In de marketingwereld vinden we het normaal om een algemene boodschap naar velen uit te sturen. Bij social selling is dat geen goed idee, want dan wordt het opnieuw te algemeen en zal er weinig interactie komen.