In 2004 stampten Greetje en Wouter hun marketingbedrijf uit de grond, gewoon vanuit hun woonkamer in Zedelgem bij Brugge. Twintig jaar later  vinden we comma, brand strategists in een architecturaal pareltje van een pand en worden de co-founders nu omringd door een gedreven team van strategische experts. Daar blijven we – steeds straffer – doen waar we echt goed in: merken sterker maken. En dat bleef niet onopgemerkt: ons portfolio omvat intussen een gevarieerde mix van fijne klanten wereldwijd. Ja, 20 jaar sterke merken en straffe strategie, dat moet je verdienen en daar zijn we fier op!

Van bij de start gingen merkenmarketeers comma samen met de klant op zoek, in co-creatie. Meer dan een partner wordt comma altijd een beetje deel van het bedrijf. We wilden echt doorvragen. Waar sta je als bedrijf of als merk, waar wil je naar toe en hoe pakken we dat concreet aan? De formule sloeg aan en waar comma eerst vooral mikte op kmo’s ging hun reputatie hen steeds meer voor en kwamen ook grotere bedrijven aankloppen uit heel diverse sectoren, uit binnen- en buitenland.

 

Workshops met naam en faam

Al 20 jaar vertrekt comma vanuit hun gereputeerde interactieve workshops. Bij de klant zelf of in hun opvallende 411-hub, dat maakt niet uit. Als er maar diepgaand gewerkt wordt rond strategie, positionering en digitale marketing zodat er een spannend nieuw strategisch verhaal ontstaat. En laat het dan maar aan het creatieve dream team van comma over om heel concreet een marketingplan uit te werken, de communicatie uit te rollen en digitale transformatie mogelijk te maken! Daarbij zoeken we altijd naar efficiënte en vernieuwende oplossingen voor onze klanten. Dus pure branding, podcasts in onze eigen opnamestudio, websites in Drupal and ODOO, mediabuying, krachtige radiospots, commercials en video’s en heldere opvolgingsdashboards voor onze klanten, we doen het gewoon allemaal!

Vinger aan de polsGreetje en Wouter

Tegelijk wilden Wouter en Greetje een bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. “Be part of the solution, not the problem” kenmerkte hen van bij het begin. Vanuit hun persoonlijke bezorgdheid voor mens en milieu werken ze heel actief rond corporate social responsibility. De 5 P’s (People, Planet, Prosperity, Partnership en Peace) zitten al lang stevig verankerd in het bedrijf. Maar over een tijdspanne van 20 jaar richten ze ook Peace for Talent op, zetten ze hun strategisch marketingtalent belangeloos in voor mooie projecten met maatschappelijke impact, treden ze op als X2-ambassadeurs rond gendergelijkwaardigheid etc. En ze maken er een punt om hun team mentaal en fysiek weerbaar te maken. Voor al die inspanningen ontvingen ze trouwens net het prestigieuze B Corp-label, een erkenning om u tegen te zeggen!

Fier op het heden, benieuwd naar de toekomst

Waar gaat dit succesverhaal heen? Het ondernemersbloed kruipt in elk geval overal en oprichters Greetje en Wouter zien overal opportuniteiten bovenop hun B2B-activiteiten. Hun motto ‘enjoy the ride’ is echt niet gelogen: zo lanceerden ze een heerlijk gamma aan biermerken onder het premiumlabel Bar Belge en zetelt Greetje mee in de raad van bestuur van Tribe Global, een internationaal netwerk van onafhankelijke marketingbureaus. Dit boeiende verhaal is duidelijk nog niet af!