Digital marketing evolueert voortdurend en u bent maar best mee met nieuwe trends. Want hoe sneller u op de hoogte bent, hoe meer voordelen u kunt meepikken. Dé hype momenteel is Clubhouse. U hoorde misschien al over de app, u kent iemand die het al gebruikt of u gebruikt het zelf al? Als marketingbedrijf onderzocht comma, brand strategists natuurlijk meteen die nieuwste trend. Zit er toekomst in Clubhouse en kan het ingeschakeld worden voor de marketing van uw bedrijf? Lees even mee.
Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een exclusieve social app, gericht op audio. Het platform wakkert – in tegenstelling tot de meeste andere social apps – diepe gesprekken en discussies aan en is niet gebaseerd op beeld maar op geluid. Als u toegelaten wordt, kunt u meeluisteren en -praten in wereldwijde virtuele praatgroepen, ook wel rooms genoemd, over heel verschillende specifieke onderwerpen. In één room kunnen tot 5.000 deelnemers aanwezig zijn. Vergelijk het een beetje met een virtueel dorpsplein waar mensen van verschillende achtergronden, geslacht, religie, etniciteit en ideeën samenkomen om hun mening te delen, gehoord te worden en te leren.
Als u uw mening over het onderwerp wil delen met anderen, steekt u (virtueel) uw hand op en wacht u tot de moderator u toevoegt aan de sprekers. Momenteel kiezen de oprichters ervoor om de gesprekken in de verschillende kamers niet op te nemen. Daarom durven deelnemers voluit hun mening delen en moeten ze niet teveel wikken en wegen wat ze wel of niet zeggen.
Join the club? Get an invite!
Naast de rooms zijn er ook clubs in Clubhouse. U kunt een club volgen of er lid van worden. Dat kan door een aanvraag te versturen die dan geaccepteerd moet worden door de eigenaar van de club.
U merkt het al, Clubhouse is wat exclusiever want u kunt er alleen in als u uitgenodigd wordt door iemand die al lid is. Bovendien is de app momenteel enkel beschikbaar voor Apple-gebruikers want de app werd ontwikkeld voor IOS. Er wordt nu wel gewerkt aan een app voor Android.
Invitation-only dus, dat klopt, maar toch is Clubhouse een razendsnel groeiende community. Tussen 1 en 16 februari 2021 steeg de audio-app explosief: van 3,5 miljoen gebruikers naar 8,1 miljoen!
Wat is het potentieel voor marketing?
Dat is de vraag van een miljoen natuurlijk! Als Clubhouse zo blijft boomen, kan het dan ook ingezet worden als marketingtool voor bedrijven? Het antwoord hierop is niet eenduidig: het hangt af van uw bedrijf en wat uw bedrijf wil bereiken.
Een van de Clubhouse-aspecten die gebruikt kan worden voor uw merk of bedrijf is dat u er via verschillende gesprekken of conversations kennis en inzicht kunt delen en vertrouwen creëert. Zo vergroot u niet enkel de betrokkenheid bij luisteraars in de rooms maar vergroot u ook uw bereik. CEO’s kunnen er bijvoorbeeld een room creëren waar deelnemers vragen kunnen stellen over het bedrijf of de sector waarin ze actief zijn.
Sowieso proberen merken steeds sterkere online communities te bouwen rond hun merk. Clubhouse kan daarbij zeker helpen om ook op dat platform een betrokken community van fans te verzamelen op een interactief, authentiek en live platform.
De app is ook handig om te netwerken met gelijkgezinden. U kunt er connecties leggen met mensen over heel de wereld. Mensen die andere inzichten hebben, andere gewoontes en misschien zelf betere ideeën waar u iets van opsteekt. Op die manier kan Clubhouse fungeren als een bijkomend leerplatform.
Zijn er risico’s?
Clubhouse is een nieuwe app die heel snel aan populariteit wint. Dat hebben de grote socialmediakanalen natuurlijk opgepikt en zo zijn bijvoorbeeld Facebook en Twitter al bezig met de ontwikkeling van gelijkaardige platformen. Zal Clubhouse sterk genoeg zijn om hiertegen op te boksen? Of worden ze opgekocht door de grote spelers en verliezen ze hun uniekheid? Dat kan niemand nu al beantwoorden, de toekomst zal dit uitwijzen.
En hoewel de app explosief aan bekendheid wint, is toch nog maar een beperkt publiek actief op Clubhouse. Voor sommige marketeers en bedrijven kan de huidige hoeveelheid luisteraars misschien niet volstaan om al te investeren in een aanwezigheid op de app.
U kunt Clubhouse ook beschouwen als niet-bewerkbare podcast. Als er dus iets fout loopt of de conversatie gaat in een richting die schadelijk kan zijn voor uw bedrijf, dan kunt u dit niet rechtzetten, bewerken of opnieuw opnemen. Daarom is het belangrijk om mensen aan te stellen die het medium al goed kennen en als early adaptors perfect aanvoelen hoe ze uw aanwezigheid op het platform kunnen sturen en bijsturen waar nodig.
Ga dus strategisch om met Clubhouse. Laat u niet verblinden door hoera-verhalen maar neem een stap terug en verken de werking, het publiek en de mogelijkheden vooraleer u erin duikt. Een nieuw platform biedt misschien een schat aan mogelijkheden maar moet wel passen in uw bredere marketingstrategie.
Hoe evolueert Clubhouse in de toekomst?
In tegenstelling tot de andere grote socialmediakanalen koos Clubhouse er bewust voor om geen data te delen met derde partijen en geen advertenties toe te laten. De kans bestaat wel dat de app zal evolueren naar een betalend platform, waarbij je als het ware een toegangsticket moet kopen om naar een lezer te kunnen luisteren.
Dus bent u nog niet actief op Clubhouse en u wilt u het platform toch ontdekken? comma zou comma niet zijn als we u geen uitnodiging konden bezorgen of u met iemand in contact brengen die u er nog eentje kan bezorgen. Stuur ons een berichtje via LinkedIn of Instagram en wij zorgen voor de link. Geniet van de ontdekkingstocht!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)