Een blogpost over blogposts. Wist je dat 75 procent van alle marketeers linkshandig is? Goede blogs vormen de ruggengraat van je content. Maar waar begin je? Wel, met een opvallend cijfer bijvoorbeeld. In dit artikel vind je tips and tricks om een blogpost te schrijven die werken.
Spreek je lezer aan
Voor wie schrijf je? Onderzoek je doelpubliek. Dit kan heel kort. Is het bijvoorbeeld de schoolgaande jeugd of zijn het bebaarde vijftigers die je wilt aanspreken? Eens je weet voor wie je schrijft moet je die doelgroep een reden geven om je blogs te lezen. Geef aan wat deze kan verwachten van jouw blog. Bevat het een learning, tips en tricks, inzichten, of nog iets anders? Maak duidelijk waarom de lezer zijn tijd zou moeten nemen om jouw blog te lezen. Gebruik aanspreekvormen als ‘hé jij daar’, ‘vind jij ook’ of ‘wist je dat’, zo trek je hun aandacht. Zorg er verder voor dat de lezer meer voorkomt in de tekst dan jouw bedrijf. Het gaat erom dat de lezer de inhoud interessant vindt, niet dat je jouw bedrijf voortdurend promoot. Stel de lezer centraal.
Pas je schrijfstijl aan
Denk goed na over welke toon past bij jouw bedrijf en bij jouw doelpubliek. Kies de juiste woorden om de sfeer en markt van jouw bedrijf goed weer te geven. Bepaal wat voor soort tekst je wilt schrijven. Is het een belangrijke update, een ludieke reminder, luchtige content of een wetenschappelijke doorbraak? Dit bepaalt ook welke stijl en toon je het beste kunt gebruiken. Gebruik woorden die emoties oproepen, er is altijd een synoniem die beter overbrengt wat je bedoelt.
Hallo, SEO?
Zelfs een ongelezen blog kan waardevol zijn, al is het maar voor de zoekwoorden die in je blog staan waardoor je mogelijks gevonden wordt door Google. Over Google gesproken, typ je onderwerp gerust eens in , in de zoekbalk. Zo doe je inspiratie op rond je onderwerp. Gebruik zeker ook synoniemen, elke variant van een woord is weer een kans om op die variant gevonden te worden.
Goed begonnen is half gewonnen
Als je toch echt graag wilt dat je schrijfsels gelezen worden, zijn er enkele handige tricks om dit in de hand te spelen. Zo moet je eerste zin kort zijn (10 tot 12 woorden is ideaal). De zinnen die daarop volgen eveneens. Zo creëer je een flow waar je de lezer in meetrekt. Cijfers werken, ze zijn tastbaar en ideaal om vlug informatie te geven zonder het volledige verhaal erachter waardoor de lezer vlugger zal doorlezen. Bevestig, verras, vraag, lach, roep, vergelijk. Wat je ook doet, maak die eerste zinnen het lezen waard en geen ellenlange uiteenzetting van feiten.
Er was eens…
Daar zit je dan. Je hebt je input, je weet wat de essentie is van wat je te vertellen hebt. Maar hoe zet je dit nu op papier? De oplossing is simpel: vertel een verhaal! Creëer een probleem en rijk de oplossing aan, vertel de lezer hoe die iets het best aanpakt, laat een expert iets vertellen of steek er een persoonlijk aspect in.
En maak het tastbaar! 100 meter is de lengte van een voetbalveld, als iemand naar de winkel gaat heeft hij dan gereden, gewandeld, gestapt, gevlogen of gehuppeld. Gebruik woorden of adjectieven die een beeld oproepen zodat de lezer het visueel kan voorstellen.
Vuistregels
Schrijf:
- Persoonlijk
- Gestructureerd
- Bondig
- Eenvoudig
- Positief
- Correct
En nee hoor, geen idee of 75 procent van de marketeers linkshandig zijn. Maar een absurd statement met cijfers werkt nu eenmaal in blogs. Op zoek naar iemand die uw content een niveau hoger kan tillen? Contacteer ons!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)