Big data ontwikkelt zich razendsnel. Op elke mogelijke manier wordt er data gegenereerd. Toch is het voor heel wat bedrijven nog een onbekend terrein. Op welke manier kunt u als bedrijf big data verzamelen? Welke data kan er gegenereerd worden en wat kunt u er mee doen?

Big data groeit

Big data speelt een steeds grotere rol. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt, stijgt enorm. Dit komt doordat de consument zelf meer en meer data opslaat in de vorm van bestanden, foto’s en films. Maar ook organisaties produceren steeds meer data, doordat meer en meer apparaten data verzamelen, opslaan en uitwisselen.

Niet alleen de opslag van de hoeveelheid data is een uitdaging, ook het analyseren van data is belangrijk. Met data hebt u een schat aan informatie voor verschillende doeleinden zoals marketing.

Wat kunt u doen met big data?

Er zijn heel wat mogelijkheden met big data en de mogelijkheden lijken nog elke week te groeien. De interactie met de consument is voor het eerst enorm gestegen sinds de opkomst van de smartphone. Via applicaties is het mogelijk om 24/7 data te verkrijgen. Hierdoor zijn marktonderzoeken veel waardevoller dan voordien.

Maar als marketeer kunt u het niet alleen. Marketeers moeten meer samenwerken met data en computer scientist om tot nieuwe inzichten te komen. Op die manier profiteert u niet van deze samenwerking, maar draagt u ook bij tot het vinden van structuur en causale relaties.

Toekomst

De beschikbaarheid en mogelijkheden rond big data zullen blijven groeien. Marketing zal hier de grootste impact van ervaren omdat de consument verantwoordelijk is voor het grootste deel van de dataproductie.

Belangrijk hierbij is om gebruik te maken van alle data die verzameld kan worden en op die manier tot interessante inzichten te komen. Hierdoor zult u de consument nog persoonlijker kunnen benaderen.