Wilt u de zoveelste in het rijtje zijn die droogweg zijn product verkoopt? Of vertelt u liever een verhaal dat blijft hangen bij uw prospecten?

Wat is een elevator ptich?

Een elevator pitch is een korte en krachtige presentatie van maximaal 1 minuut, waarin u uw product, dienst of bedrijf voorstelt. Als de elevator pitch geslaagd is zorgt u ervoor dat uw klant of prospect nieuwsgierig genoeg is om met u verder te willen praten.

Een elevator pitch wordt ook wel een sales pitch genoemd. Stel dat u met een potentiële klant, werkgever of geldschieter in de lift zou staan. Hoe kunt u deze personen dan overtuigen voor ze uit de lift stappen. Of hoe kunt u een oplossing voor hun probleem bedenken voor ze de lift uit stappen.

Heel belangrijk hierbij is om heel snel uw toegevoegde waarde aan te tonen en uit te pakken met wat u zo uniek maakt. Een pitch moet dus kort, krachtig en overtuigend zijn.

Het doel van een sales pitch is dat u een afspraak wil maken voor een vervolggesprek. Als dit lukt, is uw sales pitch geslaagd.

Voorbereiding is alles

Zorg ervoor dat u altijd voorbereid bent om een sales pitch te doen. Stel u wordt onverwacht gevraagd iets over uw bedrijf te vertellen, dan is het belangrijk dat u weet wat u gaat vertellen. Een goed voorbereide sales pitch kan het verschil maken. Op die manier vergroot u uw kansen op succes.

De onderdelen van een sales pitch

Alles over uw bedrijf en over uzelf vertellen kan absoluut niet. Beperkt u tot de kern. Vertel de kern van uw werk in enkele korte punten. U hoeft niet concreet te zijn maar vergelijk het met een visitekaartje.

Heel belangrijk bij een sales pitch is om antwoorden te kunnen geven op de volgende vragen:

  • Wie bent u?
  • Wat maakt u uniek?
  • Welke oplossingen kunt u bieden?
  • Wie zijn uw klanten?
  • Waarom zijn klanten tevreden over u?
  • Waarom zouden jullie samenwerken?

Door al deze tips te volgen, bent u altijd voorbereid op een sterke inhoudelijke sales pitch. Succes gegarandeerd!