De inzet van hashtags is de manier om makkelijk vindbaar te zijn op social media. Door het gebruik van hashtags bent u met elkaar verbonden, waardoor het bereik van uw berichten groter wordt.

Een nieuwe hashtag

Als u een nieuwe hashtag wil lanceren moet u zorgvuldig te werk gaan. Het gebruik van de hashtagcheck is een handige manier.

Voor u begint met de hashtagcheck moet u eerst nakijken of de hashtag die u in gedachten hebt al bestaat als hashtag of als gebruikersnaam.

Indien dit het geval is moet u zichzelf de vraag stellen of dit voor verwarring zal zorgen en of u geassocieerd wil worden met de bestaande tweets/persoon.

Een krachtige hashtag moet een aantal eigenschappen bevatten:

  • Eenvoudig
  • Herkenbaar
  • Origineel
  • Aansprekend
  • Kort en krachtig
  • Duidelijk
  • Positief
  • Geen leestekens

Een bestaande hashtag

De beste manier om te weten te komen of een hashtag een goede hashtag is, is door het uit te proberen. Via Instagram kunt u per hashtag zien hoeveel berichten er al geplaatst zijn met die hashtag. Op die manier krijgt u een duidelijke inschatting over uw bereik.

Concurrentie

Van de concurrentie kunt heel wat leren. Kijk naar welke hashtag zij gebruiken. Grote bekende merken zoals Coca-Cola, H&M, Redbull, Nike, Samsung kunnen ook een vorm van inspiratie zijn.

De meeste grote merken gebruiken altijd hun merknaam als hashtag. Maar u moet ook verder denken dan dit. Bijvoorbeeld: een hashtag van de campagne, een slogan, of over wat u ziet. Een ander belangrijk aspect is dat u de mensen moet taggen die op uw foto staan. Dit zijn allemaal factoren die zorgen voor een geslaagde post. Hieronder tonen we enkele goede voorbeelden.

Geslaagde campagne

Als u al deze eigenschappen en tips combineert in uw hashtag is de hashtagcheck geslaagd.

Een goede hashtag is de basis van een geslaagde campagne. Het is belangrijk om steeds opnieuw relevante hashtags te ontwikkelen en op die manier het bereik van uw social media kanalen te vergoten.

Hoe groter het bereik, hoe meer dat uw social berichten gedeeld worden en viraal gaan.

Dit is het doel waar iedereen naar moet streven om een geslaagde campagne te behalen.