Alle wegen leiden naar Rome. Op 11 en 12 november konden leden en partners van Tribe Global elkaar na twee jaar eindelijk weer fysiek ontmoeten. Vanuit Europa en het Midden-Oosten werd iedereen herenigd in de prachtige Italiaanse hoofdstad. Omdat Tribe Global een globaal netwerk van meer dan 3.100 mensen heeft en bestaat uit succesvolle businesspartners en zelfstandige marketing- en communicatiebedrijven, blijven fysieke vergaderingen een broodnodige schakel om de community met elkaar te verbinden en boeiende verhalen uit te wisselen.

De bijeenkomst ging door in het kantoor van KleinRusso, een creatief agentschap in de wijk Trastevere. De aanwezigen werden verwelkomd met een netwerklunch, gevolgd door een warm welkomstwoordje van Tribe Globals voorzitter David Balfour van het creatief ervaringsbureau LIGHTBLUE. Ian Wright, algemene directeur van Tribe Global, was opgetogen dat Tribe Global eindelijk weer kon samenkomen en bedankte uiteraard de gastheer, het nieuwste Tribe-lid KleinRusso. Leuk om weten: KleinRusso en LIGHTBLUE maakten ooit deel uit van het welgekende TBWA.

Goedgevuld programma

Eerste dag

De eerste dag startte met een speeddatingsessie om de nieuwste leden en partners te introduceren. Verder stond ook een nieuwsupdate van Tribe Management op de planning,  samen met enkele presentaties over netwerksamenwerking en -initiatieven in tijden van COVID-19. Daniel Eischen – CEO van het Luxemburgse Concept Factory – complimenteerde de goede samenwerking tussen alle Tribe-bureaus, op geografisch vlak en competentiegewijs. Zo wees hij op de nauwe band tussen de Benelux en de Luxemburg Institute of Health. De dag werd afgesloten door Tribe Board Director en comma-founder   Greetje Demuelenaere en Ivan Trushin, Brand & Design directeur bij Bolin. Zij deden het nieuwe verhaal en de nieuwe merkidentiteit van Tribe Global uit de doeken, waarvan binnnenkort ook de buitenwereld op de hoogte wordt gebracht.

Tweede dag

Tijdens de tweede dag konden de deelnemers genieten van presentaties en discussies over sharing tools, out-of-home trends, de uitdagingen waarmee leden en partners worden geconfronteerd en een inleiding tot Bilobay: een platform dat bedrijven helpt om de koolstofimpact van hun communicatiecampagnes te berekenen en aan de hand daarvan ook effectief te verminderen. Op hun website vind je al een voorbeeld van hoe de tool praktisch werkt. En proeven van Bar Belge kon uiteraard niet ontbreken: tijdens een tasting liet BEO Wouter Casteleyn de Tribe kennismaken met de unieke bieren van Koekoek

Topsprekers en netwerken

Tribe Global verwelkomde ook een speciale gastspreker: Fedele Usai, Global CMO van Dolce & Gabbana. Fedele reisde af vanuit Milaan om te spreken over het belang van disruptie.

“Content is king, but disruption is queen and she wears the pants.”

Fedele Usai, Global CMO van Dolce&Gabbana

De modebranche staat onder enorme druk door de verandering van het distributielandschap. Om daarop een antwoord te vinden haalde Fedele Usai de Franse ex-profvoetballer Eric Cantona aan: “When the seagulls follow the trawler, it is because they think sardines will be thrown into the sea.” Daarop verderbouwend predikte Fedele: “… because all brands are floating in the sea”. Daarmee bedoelt hij dat de focus niet langer ligt op ‘what’ en ‘how’, maar verschoof naar ‘when’ en ‘where’. Het onderstaande schema geeft deze metafoor mooi weer.

Content en e-commerce gaan hand in hand

Want alle merken zijn uitgevers geworden. Hierdoor moet en kan alles sneller gaan in distributie. Communicatie is instant use. Voor challengermerken speelt dit in hun voordeel, want een uitbreide retailstrategie ontwikkelen gaat te langzaam. Kijk bijvoorbeeld naar Off-White. Het merk is te zien bij rappers, basketbalspelers, in videogames… Hun boutique opstarten in het videospel Fortnight is een slimme zet om te connecteren met de consument. Bovendien is de mix tussen content en e-commerce essentieel om een sterk merk uit te bouwen én is het budgettair minder zwaar. Daarom is het sluiten van samenwerkingen een proces waarover goed moet worden nagedacht. Wat kan een mogelijke marktplaats  zijn? Met welke timing moet uw product daarop zichtbaar zijn? Die manier van werken en handelen wordt goed ontvangen door de jongere generatie. Zij zijn in staat om te filteren op wat ze interessant vinden en hoeven heus niet bij de hand genomen worden. Ze gaan daarentegen voluit voor authentieke verhalen met een toegevoegde waarde en voelen heel snel aan als het plaatje niet klopt.

Om het met de woorden van Fedele te herhalen: ‘where’ en ‘when’ is waar alles moet gebeuren.

We helpen u graag om uw ‘where’ en ‘when’ op te zetten. Neem vrijblijvend contact op voor een gesprek.