De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van uw positionering en brand identity.

De goede oude jongen, de realist, de goede buur, de stille meerderheid, Jan met de pet, de democraat, the good guy… het archetype dat zich richt op de massa.

Download Everyman Identity Fiche

Is uw merk een gewone man?

Hoort uw merk er graag bij en houdt het van een betaalbare oplossing, dan is uw merk een ‘Everyman’. De gewone man is, wacht dacht u… allesbehalve complex. Eenvoud is zijn stokpaardje.

Waar komt u de gewone man tegen?

Tja, gewoon op straat, in de voetbalclub of misschien bij een quiz in het dorpscafé. Jan Modaal houdt van mensen, is eerlijk, puur natuur en wil er graag bij horen. Een volksmens, zeg maar. Voorbeelden zijn Frans Bauer, Sam Gooris en heel wat figuren in de sitcom FC De Kampioenen.

Wie is de gewone man?

Sympathiek, no-nonsense en goedlachs. Eerlijk, harde werker, realistisch. Het zijn de typische kenmerken van de gewone man (of vrouw). Bij de gewone man of vrouw voelt u zich op uw gemak. Het is ook iemand die graag de handen uit de mouwen steekt om anderen te  helpen. Hij of zij houdt van gelijkheid, samenwerken en vriendschap en hoort er graag bij.

Voordelen

De gewone man is toegankelijk en herkenbaar. Hij zorgt voor verbinding en samenhang tussen mensen van alle niveaus, wekt vertrouwen en wordt sympathiek bevonden.

Valkuilen

The good guy is bang om zich uitgesloten te voelen en houdt er ook niet van zich te onderscheiden van de menigte. Elitair gedrag staat niet in zijn woordenboek. Probeert hij zich toch zo te gedragen, dan is het fake en komt het verkeerd over.  

Het merk als gewone man

Het archetype ‘de gewone man’ richt zich als merk op de grote massa. De gewone-man-merken staan naast hun klanten en niet erboven en willen een connectie creëren. De producten of diensten kunnen voor iedereen aantrekkelijk zijn. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn belangrijk, evenals betaalbaar zijn. Dit archetype wil het dagelijkse leven aangenaam maken voor zo veel mogelijk mensen. Enkele gewone-man-merken: Ikea, Opel, Hema, Ebay, Unox en Blokker.

Case IKEA

Case Opel

Communicatiestrategie

Wilt u begeleiding rond brand identity en communicatiestijl?

Contacteer dan één van onze strategen.