Waze is een gratis gps navigatie waarmee u verbonden bent met verschillende actieve Waze-gebruikers. Die gebruikers sturen updates zoals een ongeval, file of werkzaamheden. Zo bent u altijd up-to-date en staat u niet langer voor verrassingen in het verkeer. Er zijn maar liefst 155 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Van oorsprong is Waze een Israëlisch bedrijf, maar sinds 2014 valt het onder Google. Google zag potentieel in Waze en wilde graag de app optimaliseren via een implantatie van Google Maps. Als bedrijf aanwezig zijn op dit platform is een goed idee.

Optimaliseer uw vindbaarheid

Voeg uw bedrijf toe aan Waze.

Surf naar Waze en klik op de map editor.

waze

Tip probeer eerst eens alles uit via de practice mode. Zo hebt u al meteen een beeld welke mogelijkheden Waze te bieden heeft. U gaat meteen op ontdekking met het invoeren van de oppervlakte als ook de weg van uw bedrijf.

U geeft enkele basisgegevens in zoals de straat, naam, tot welke categorie uw bedrijf behoort, uw website, maar ook uw openingsuren zijn mogelijk,…

Bedrijf invoegen in Waze

Na de verkenning kunt u inloggen met uw account dat u reeds gebruikt via de app of u maakt een nieuw account aan, u past alle zaken toe die u wilt en u staat als bedrijf op Waze. Ja zo snel kan het gaan.

Lokale advertenties

Lokaal adverteren is mogelijk via Waze. Er zijn verschillende manieren. U kiest welk formaat het beste bij uw onderneming past en rekening houdend met het feit dat u enkel zichtbaar bent wanneer iemand in de buurt is.

Brand awareness

branded-pin Waze

Brand awareness is te stimuleren via een branded pin. Hierbij is uw logo zichtbaar, wanneer een gebruiker op het logo klikt, verschijnt er een banner. Op deze banner staat vaak uitleg over het bedrijf of een specifieke promo. Denk maar aan een event of echt een hoeveelheidskorting.

Consideration

search promotion Waze

Consideration is gestimuleerd via een search promotion, deze tool heeft invloed op de categorieën en de algemene gegevens die werden toegevoegd bij het registreren van uw bedrijf. Een gebruiker hoeft slechts enkele letters te typen en een suggestie verschijnt meteen.

Conversion (Action)

zero speed take-over Waze

Een aantal call to actions zijn reeds aanwezig in Waze. Maar ook via de toevoeging van deze advertentiesoort zijn er tal van extra mogelijkheden. Ja zelfs gepersonaliseerde ads.

Staat u voor het rode licht, dan bestaat de kans dat u deze advertentie al eens hebt gezien. Deze advertenties verschijnen wanneer een gebruiker langer dan 5 seconden stilstaat. Als bedrijf hebt u de keuze uit “bewaar voor later”, “ga er naar toe”, “download app”, enzovoort.

inbox notification waze

Inbox berichten zijn beschikbaar indien de gebruiker toestemming gaf aan Waze om promoties te ontvangen. Deze zijn speciaal aangepast aan uw interesse en een echte promotie op maat.

push notificiation waze

De derde optie zijn de push notifications. Meldingen worden getoond wanneer de gebruiker opnieuw zijn of haar toestemming gaf om push meldingen te ontvangen. Deze meldingen worden getoond op een vergrendeld scherm.

Welke voordelen biedt Waze voor mij als bedrijf?

Iswipe

Door de aanwezigheid in Waze verbetert u zichtbaarheid en treedt een herkenning op voor de klant, maar ook de sterkte dat advertenties enkel lokaal getoond worden. Hierdoor biedt u enkel gerichte communicatie en en besteed u uw communicatiebudget doelbewust. Er wordt gewerkt met een CPM systeem (cost per impression). Dit wil zeggen dat uw kost bepaald is via het winstpercentage per 1000 views.

Wist u dat Waze u veel keuze aanbiedt, zo kunt targetten op:

  • Wie aan het stuur zit (een toerist of een lokale bezoeker)
  • Welke taal deze bestuurder spreekt
  • Gaat het over woon-werk-verkeer of een willekeurige bestemming
  • Ook het weer, verkeersomstandigheden, de lengte van de route en om welk uur

Er zijn dus een heleboel mogelijkheden om voor uw bedrijf de gepaste advertentie te ontwerpen en deze advertentie te targetten op de juiste doelgroep.

Wanneer u Waze gebruikt in België kwam u waarschijnlijk al eens een ‘branded pin’ of ‘no speed take-over’ tegen. Jammer genoeg spelen nog niet veel bedrijven hiermee. Enkel grote ondernemingen bewandelden reeds dit pad, desalniettemin zijn er wel degelijk boeiende mogelijkheden, ook voor KMO’s.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]