Hoe ga ik het snelst van A naar B? Dit is in een notendop de bestaansreden van Waze, de gratis navigatie-app voor smartphones. De populariteit van deze app steeg de laatste jaren enorm: in 2020 werd een gemiddelde van 130 miljoen gebruikers per maand opgetekend. Als dat geen nieuwe marketingkansen biedt, ook voor uw merk! Ontdek alles over Waze Advertising.

Waze-gebruikers vormen een community. Het is precies die grote hoeveelheid gebruikers die de app zo handig en efficiënt maakt. Aan de hand van het rijgedrag en realtime verkeersmeldingen van al die chauffeurs en passagiers worden files, ongelukken, stilstaande voertuigen gemeld aan gebruikers in de buurt. Waze stelt hen daarna altijd de snelste route voor en toont onderweg zelfs alternatieve routes. Handig, toch!

afbeelding waar het verschil tussen het gebruik van waze wordt geïllustreerd tegenover het niet gebruiken van deze applicatie

U heeft het misschien al gemerkt maar af en toe verschijnen er ook advertenties op uw scherm terwijl u aan het rijden bent. Denk maar aan de McDonalds. Wanneer u in de buurt bent van een filiaal, is de kans groot dat er een pop-up verschijnt met de boodschap om er een snelle hap te halen.

Waze Advertising is een opkomende digitale marketingopportuniteit die voor veel bedrijven nieuwe kansen biedt, net nu, omdat het nog niet vaak gedaan wordt. Zo valt u goed op.

Verschillende soorten Waze Ads

Er bestaan verschillende soorten Waze Ads, elk gericht op het bereiken van een bepaald doel. We lijsten ze hieronder graag op.

Marketingdoel: Brand awareness genereren

Branded pin

De branded pin is een icoon van een merklogo dat verschijnt op de kaart, zoals hieronder van Carrefour en Aldi. Wanneer Waze-gebruikers in de buurt van een geadverteerde locatie rijden, verschijnt de pin. En als ze op de pin tikken, worden lopende promoties of aanbiedingen getoond en verschijnt een CTA om erheen te rijden.

Nearby arrow

Nearby arrow lijkt sterk op de branded pin. Het enige verschil is dat een nearby arrow enkel verschijnt bij het opstarten van de app. Dit gebeurt dus enkel bij gebruikers die redelijk dicht in de buurt zijn maar de pin nog niet zien staan op hun kaart.

Marketingdoel: Leid mensen naar uw winkellocatie

Search promotions

Wanneer u op Waze iets opzoekt, zoals bijvoorbeeld ‘fastfood restaurant’ of ‘parking’, kunt u bovenaan de zoekresultaten promoties zien staan. Hieronder ziet u een voorbeeld van McDonalds en Indigo. Zo worden gebruikers naar de locatie gelokt.

Marketingdoel: Aanzetten tot actie

Zero-speed take-overs

Staat een gebruiker langer dan 5 seconden stil? Dan kan een zero-speed take-over ad verschijnen. Die advertentie valt te vergelijken met een digitaal reclamebord. Er verschijnt  een pop-up met een CTA om mensen naar een filiaal te navigeren. Dit kan maximum 4 maal per rit getoond worden.

Inbox-bericht

Wanneer een gebruiker een bepaalde locatie, aanbieding of promotie opslaat, wordt meteen een bericht verstuurd met extra informatie over de opgeslagen gegevens.

Push notifications

Push notifications verschijnen enkel wanneer gebruikers aangeven dat ze notifications willen ontvangen. Ze worden geleid naar het herinneringsinboxbericht dat aanvullende informatie deelt nadat een Wazer de advertentie heeft opgeslagen.

Zijn Waze Ads interessant voor elke business en elke marketingstrategie?

Momenteel wordt nog niet al te veel geadverteerd op het platform. Nog niet veel bedrijven ontdekten de opportuniteit en het is natuurlijk geen ideaal kanaal voor elke sector. Waze Ads zijn zeer lokaal. Het heeft dus geen zin om vanuit West-Vlaanderen advertenties te tonen voor mensen die zich in Antwerpen bevinden. Waze Ads is ook vooral B2C gericht. Toch vonden we enkele B2B/B2C-voorbeelden:

Forum Jobs

afbeelding met een voorbeeld in waze van een B2B/B2C advertentie

Hotel Van der Valk

afbeelding met een voorbeeld in waze van een B2B/B2C advertentie

Zijn Waze Ads de moeite om mee te nemen in je marketingcommunicatie?

Lijkt adverteren op Waze iets voor uw bedrijf? Dan vraagt u zich wellicht af hoeveel dit exact kost. Bij Waze betaalt u volgens het CPM-principe (Cost Per Mille), dit betekent dus dat u betaalt per 1000 Waze-gebruikers die uw advertentie zien. Het budget dat u per dag wilt spenderen aan uw advertentie kunt u zelf bepalen. Als u bijvoorbeeld wilt adverteren voor een bedrag van 15 dollar per dag, dan bereikt u met uw advertentie maandelijks gemiddeld 225.000 gebruikers.


afbeelding waar het dashboard kunt zien hoe je je budget kiest voor uw waze advertenties

Waze werkt hierbij met twee advertentiepakketten waaruit u kunt kiezen:

  • Waze Ads Starter (met een daily spend van $ 2 – $ 168)
  • Waze Ads (met een daily spend van $ 169 – $ 1000)
afbeelding waar het verschil tussen waze ads starter en waze ads wordt uitgelegd

Wilt u graag aan de slag met Waze advertising voor uw bedrijf? Aarzel niet en contacteer ons voor de nodige info en ondersteuning!